Het logo van Tesco op één van de filialen. Supermarkt Tesco is marktleider in het Verenigd Koninkrijk. - Foto: ANP
In dit artikel
Het Britse winkelbedrijf Tesco gaat steeds meer op de verantwoorde en duurzame toer. Tesco biedt zijn leveranciers aan duurzaamheidsdoelen gebonden financiering, wil meer gezonde voeding in de schappen en voert het aanbod aan vegetarisch op. Bij dat laatste stuit de onderneming echter op onverwachte tegenstand van kritisch investeerders.
Tesco draaide in het boekjaar tot eind maart een omzet van omgerekend € 61,4 miljard en is daarmee een slag kleiner dan Ahold dat in 2020 op € 74,7 miljard uitkwam. De omzet van het Britse bedrijf, voorheen één van de top drie in de wereld, is de laatste jaren fors gedaald doordat Tesco supermarkten in Maleisië en Thailand heeft verkocht en vorig jaar afscheid nam van de business in China en Polen. Tesco is nu nog met 3.780 filialen veruit de grootste in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Ierland en daarnaast alleen nog aanwezig in Hongarije, Tsjechië en Slowakije.
Focus op herstel positie in thuismarkt
Het winkelbedrijf concentreert zich – met succes – vooral op herstel van de ingezakte marktpositie in het thuisland en richt zich daarbij meer op verantwoord en duurzaam ondernemen. Het laatste initiatief, dat ook primaire producenten aangaat, wordt in het Engels aangeduid als ‘substainability-linked supply chain finance’. Tesco hoopt daarmee ‘meer leveranciers aan te zetten tot een op wetenschap gebaseerde benadering voor het verminderen van klimaatgassen.’
Leveranciers wordt op vrijwillige basis gevraagd om emissiedata te overleggen, die dan worden beoordeeld door externe duurzaamheidsdeskundigen gevolgd door adviezen over mogelijke verbeteringen. Als beloning kunnen die leveranciers gunstiger financieringscondities krijgen via de bank Santander om ‘positieve veranderingen door te voeren, terwijl ze een cultuur van voortdurende verbetering creëren’. Chief Product Officer Ashwin Prasad: “In dit kritieke jaar voor klimaatactie zijn we verheugd dat we duizenden leveranciers toegang tot marktleidende, aan duurzaamheid gelinkte, ketenfinanciering kunnen bieden.”
Meer gezondere voeding
Daarnaast gaat Tesco meer gezondere voeding verkopen en juist ongezond geachte producten uit het vak halen. Die toezegging volgt na druk van actiegroep ShareAction, dat daarvoor steun verwierf van een aantal grote aandeelhouders van Tesco. Tesco wil het aantal gezonde producten in zijn Britse en Ierse zaken in 2025 opgevoerd hebben van 58% naar 65% en zal dat doel nu ook hanteren voor de filialen in Oost-Europa en bij de Makro-achtige keten Booker die tot Tesco behoort. ShareAction dreigde een motie in te dienen tijdens de komende aandeelhoudersvergadering, maar Tesco besloot al daarvoor eieren voor haar geld te kiezen. “Investeerders hechten steeds meer waarde aan gezondheid en duurzaamheid, die boodschap willen ze laten doorklinken bij de grote winkelbedrijven,” aldus Louisa Hodge van ShareAction.
Vleesvervangers
Tesco heeft eerder al aangekondigd het aanbod aan plantaardige vleesvervangers te verviervoudigen. Ook dat doel moet in 2025 gehaald zijn. Dat past in een project met Wereld Natuur Fonds om de klimaatemissies van de voedselproductie te halveren. “De voedselproductie, vooral die van vlees en zuivel, heeft grote gevolgen voor waardevolle habitats zoals de Amazone- en Cerrado-regio in Brazilië, terwijl erkend is dat het een grote bijdrage levert aan de klimaatverandering,” verklaart Tesco daarbij. Waar mogelijk worden plantaardige producten in het schap gelegd, met nadruk precies naast de vergelijkbare vleesvariant. Tesco probeert die vleesalternatieven ook goedkoper te maken ‘zodat betaalbaarheid geen belemmering vormt’.
Tegenstand aandeelhouders
Maar bij dit plan stuit Tesco op onverwachte tegenstand van activistische aandeelhouders, opnieuw samengebracht in ShareAction. Dat stelt dat plantaardige producten niet per definitie als gezond moeten worden gezien. Dat zou betekenen dat Tesco op dit punt in strijd handelt met de eigen uitgangspunten en ook met het beleid van de Britse overheid om meer gezond eten te promoten. Hodge: “ShareAction wil Tesco aanmoedigen om gezondheid in hun plantaardige doelstellingen mee te nemen. Plantaardig voedsel, dat vaak gezonder is dan hun tegenhangers op het gebied van vlees, is niet per definitie gezond. Veel bewerkte plantaardige producten (zoals hamburgers en worsten) bevatten bijvoorbeeld veel zout. Daarom moet gezondheid worden geïntegreerd in het proces om plantaardige doelen te bereiken.”