Foto: ANP
De Britse supermarkt Tesco heeft in reclames voor veganburgers ten onrechte beweerd dat die over de hele linie beter zijn voor de planeet dan vleesalternatieven. âDe claims over de positieve gevolgen voor de planeet zijn niet onderbouwd en zijn waarschijnlijk misleidendâ, aldus de Advertising Standard Agency (ASA), de Britse reclamewaakhond.
Nadruk op prijsverlaging
De reclame-autoriteit reageerde daarmee op 171 klachten over een reeks advertenties en spotjes waarin een vrouw een plantaardige burger eet. âWe hebben de prijzen van onze Plant Chef Products verlaagd omdat een kleine âswapâ goed is voor je portemonnee en zelfs nog beter voor de planeetâ, stelt Tesco. Op de website schrijft het bedrijf: âals we allemaal slechts 1 van de 5 beefburgers voor een plantaardige vervangen, dan zou dat net zoveel CO2-emissie schelen als 43 miljard kilometer in een autoâ.Tesco mag geen milieuclaims over hun producten maken, tenzij ze voldoende bewijs heeft om de claims te stavenHet winkelbedrijf benadrukt in zijn verweer dat het vooral de nadruk heeft gelegd op die prijsverlaging âomdat dat één van de belangrijkste barrières is om meer plantaardige voeding te kopenâ. De informatie over het klimaat was niet als absolute claim bedoeld âomdat ze niet claimen dat de producten volledig duurzaam of goed voor de planeet zijnâ. De ASA vindt echter dat dat die claims misleidend kunnen zijn en heeft de klachten dan ook toegewezen. Tesco mag dan in het vervolg dan ook geen milieuclaims over hun producten maken, tenzij ze voldoende bewijs heeft om de claims te staven.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij