Foto: ANP
In dit artikel
De Britse supermarkt Tesco wil start-ups met foodinnovaties koppelen aan bestaande leveranciers om hen zo de kans te bieden sneller op te schalen. Op die manier hoopt Tesco de milieugevolgen van de voedingsproductie verder terug te dringen en de voedselvoorziening in het Verenigd Koninkrijk (VK) te ondersteunen.
Innovaties opschalen
âOm betaalbare, gezonde en duurzame voeding voor iedereen te bieden moet de hele voedingssector snel innoveren. Daarom werken we, naast verbeteringen in onze eigen organisatie, samen met innovatieve leveranciers en start-upsâ, zegt Murphy. âMaar we hebben ook steun van de overheid nodig om de voedingsindustrie te helpen om bewezen innovaties op te schalen. Hopelijk geeft de aangekondigde Food Strategy een proces voor het updaten van verouderde regels die nu de hoogst noodzakelijke innovatie tegenhouden.âGroei in plantaardig
Tesco is veruit de grootste supermarkt in het VK met in het boekjaar 2021-2022 een omzet van ruim ⬠65 miljard. Het retailbedrijf heeft eind 2021 flinke stappen aangekondigd om de hele bedrijfsvoering te verduurzamen. Verse groente en fruit worden onder meer per trein aangevoerd uit Spanje. Tesco zet ook in op omschakelen naar meer plantaardig eiwit in het productenpakket. Tegelijkertijd heeft ook Tesco te maken met consumenten die door de hoge inflatie steeds meer goedkopere producten kiezen of kiezen voor winkels van discounters Lidl en Aldi.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp