Skip to content

Tip: verkoop veel vlees om de eiwittransitie af te dwingen

Peter Garstenveld legt uit waarom je door meer vlees te verkopen juist kunt investeren in plantaardig. Kom maar door met die karbonade in de aanbieding, zo stelt hij….of toch niet? Oordeel zelf.

Updated on:
Column
Retail
nettorama

Bij Nettorama zijn de kosten relatief laag en heeft de klant genoeg keuze om terug te komen. - Foto: ANP

Wat is de overeenkomst tussen Poiesz, Nettorama, Boni en Vomar? Nou, ze verkopen proportioneel meer vlees dan je op basis van het marktaandeel zou verwachten.

Vomar is bijvoorbeeld in omzet de snelstgroeiende supermarktketen van Nederland. Nettorama – dat gaat fuseren met Boni – is naar verluidt de meest rendabele keten van ons land. De keten verdiende in 2022 € 24 miljoen op een omzet van € 410 miljoen en dat in slechts 32 winkels! Een droomresultaat van 5,8 procent.

Kortom, het lijkt lonend om aan je vleesomzet vast te houden. Die omzet houd je daarbij op peil door er regelmatig met een aanbieding overheen te knallen. Sorry Milieudefensie en vega-burgers, maar zo werkt nu eenmaal de boze buitenwereld. Bij Poiesz is er overigens een regionale oorzaak: de keten is actief in Friesland en Groningen en daar ligt de havermelkconsumptie beduidend lager dan in de Randstad.

Zet een lokale winkel neer met een beperkt assortiment en leg de nadruk op lage prijzen

Buurtdiscounters veroveren Europa

Laten we eens inzoomen op Nettorama, Boni en Vomar. Retailstrateeg Hans Eysink zou ze buurtdiscounters noemen en hield over dit fenomeen onlangs een erg interessante lezing. In het kort: deze buurtdiscounters veroveren Europa, de rest maakt geen kans. Rema 1000 heeft bijvoorbeeld Aldi uit Denemarken weggejaagd en al eerder Lidl uit Noorwegen.

Het geheim? Zet een lokale winkel neer met een beperkt assortiment en leg de nadruk op lage prijzen. Het assortiment is daarbij iets dieper dan bij Lidl en Aldi maar beduidend minder diep dan bij Jumbo, Plus of Albert Heijn. Plat gesteld: dus wel ketchup, maar dan niet 2, 4 of 12 en meer varianten maar de sweetspot, slechts 6 tot 8 ketchupkeuzes. De rotatie gaat dan omhoog, de kosten zijn relatief laag en de klant heeft genoeg keuze om terug te komen.

Volumepresentaties groente, fruit en vlees

Bij Nettorama zie je dat principe ook terug op de AGF-afdeling: groente en fruit liggen er mooi gestapeld. Deze volumepresentaties zien er daardoor vers en goedkoop uit en consumenten lopen erop. Door de hoge rotatie kan Nettorama ook een ‘beste versgarantie bieden’. Bovendien gooit de keten relatief weinig weg.

Voor vlees geldt hetzelfde principe: een beperkt assortiment, lage prijzen en hoge rotaties. Het maakt Nettorama en Vomar tot succesvolle vleesverkopers. Daarbovenop krijg je bij Nettorama op A-merken 10% extra korting als je meerdere stuks van een verpakking koopt. De klant is er verliefd op en duwt volle karren de winkel uit.

Nettorama-opperbaas Jaap Bastmeijer financiert met zijn ruime winst de stichting Goeie Grutten. Dochter Ilse bestiert die stichting. Pa is kruidenier en zij is van de duurzame generatie

Geen voorlopers in plantaardig

Voorlopers in plantaardig assortiment zijn deze formules niet. Ik liep afgelopen week nog eens een Boni binnen en een sojadrank kon ik niet vinden. Is de kracht van de buurtdiscounter dan een rem op de eiwittransitie? Dat zou zomaar kunnen als vlees, volume in vlees en aanbiedingen nog steeds motor achter de omzetgroei van de formule zijn. Maar als we dieper graven, zien we iets wonderbaarlijks gebeuren. Nettorama-opperbaas Jaap Bastmeijer financiert met zijn ruime winst de stichting Goeie Grutten. Dochter Ilse bestiert die stichting. Pa is kruidenier en zij is van de duurzame generatie.

Aanvliegroute van de eiwittransitie

Goeie Grutten financiert ‘een plantaardig aanbod en voedingspatroon’ en werkt aan een ‘duurzame, gezonde en rechtvaardige maatschappij’. Goeie Grutten investeert in merken als Kitchen Republic, World of Nix, Lazy Vegan en Johnny Cashew. Ilse Bastmeijer is verrassend nuchter over deze aanvliegroute van de eiwittransitie: “In het begin heb ik nog wel eens gedacht dat ik ‘van binnenuit’ dingen bij of met Nettorama zou moeten of kunnen veranderen. Daar ben ik van teruggekomen. Ik denk we het nu op de juiste manier aanpakken. En ja, daar hoort ook bij dat een merk dat wij ondersteunen vrijwel altijd eerst bij AH of Plus ligt. So be it. Als het bij Nettorama ligt, is het mainstream geworden.”

Kijk, zo geef je de eiwittransitie een duwtje in de rug door vooral veel vlees te verkopen. Gooi die karbonade maar in de aanbieding! Ilse Bastmeijer: “Ja, en dan kijk ik dus maar heel even de andere kant op…”

Snel delen

Peter Garstenveld
Peter Garstenveld

Zelfstandig expert in food, horeca en retail