Containerschip van Cargil in Braziliaanse haven. Foto: ANP
In dit artikel
Wereldwijd is er nog weinig vraag naar duurzame soja. Er zijn een aantal gespecialiseerde stromen die duurzaamheid als belangrijke factor hebben, maar over het algemeen is er nog weinig animo voor specifiek duurzame soja.
Dat stelde Joe Stone, directeur van de Agrarische Supply Chain divisie bij Cargill, woensdag in een webinar van de Amerikaanse Soja Export Organisatie (USSEC). “Klanten vragen wel om oplossingen die meer duurzaam zijn, maar meestal zit er geen echte toegevoegde waarde in voor de bedrijven aan wie we ingrediënten verkopen.”
In China hangt er nog geen waarde aan duurzaamheid, het gaat daar vooral om voedselzekerheid
Stone ziet dat de vraag naar soja vanuit met name China, als grote importeur, vooral gestoeld is op voedselzekerheid. Er is nog weinig aandacht voor duurzaamheid. Volgens Stone is er een duidelijk onderscheid te maken tussen verschillende markten. “In China hangt er nog geen waarde aan duurzaamheid, het gaat daar vooral om voedselzekerheid. 65% van de Amerikaanse soja gaat naar China. We kunnen het belang van de Chinese markt niet onderschatten en we hebben daar ook op in gespeeld.” Aan de andere kant staat Europa, aldus Stone. “Europa heeft de meest specifieke eisen, maar is een veel kleinere markt. Leveranciers moeten beide markten kunnen bedienen.”
Vraag naar soja blijft fors
De vraag naar soja vanuit China is de afgelopen tijd weer flink toegenomen. De varkensstapel groeide na de uitbraak van Afrikaanse varkenspest veel sneller dan verwacht, waardoor ook de vraag naar soja herstelde, aldus Stone. Hij voorziet dan ook dat in 2021 de vraag naar soja fors blijft, door de snel groeiende varkensstapel in China, ‘ondanks dat China een sterke focus heeft op zelfvoorzienendheid’. “We hebben een grote crushingstak (sojaverwerking), een voedingstak en een grote veevoedingstak in China. Het herstel dat we daar zien, heeft onze verwachtingen overtroffen.” Stone is daarom optimistisch over de wereldwijde vraag naar soja, ook omdat hij verwacht dat (een deel) van de foodservice weer terug open kan dit jaar. “Over het algemeen hebben we een heleboel redenen om positief te zijn over de vraag naar soja.”
Vleesvervangende producten
De Cargill-topman ziet nog geen grote vraag komen vanuit de hoek van de vleesvervangende producten. Een sector die die ook eiwitgewassen als soja gebruikt en die sterk groeiende is. Hij benadrukte dat er over het algemeen maar weinig aandacht is voor voedselzekerheid en het voeden van de wereldbevolking en welke rol eiwitten daarin spelen. “We zien ongeveer 2% jaarlijkse groei in wat wij noemen de vraag naar traditionele eiwitten. We blijven daar in investeren. We denken zeker dat plantaardige producten een plaats zullen hebben op de tafel van consumenten, net als kweekvleesproducten. We investeren daar ook in. We zien dat plantaardige eiwitten blijven groeien, maar het is onderdeel van een totale oplossing om een groeiende en hongerige wereld te voeden.”