Skip to content

Topvrouw Albert Heijn meest invloedrijk

De topvrouw van Albert Heijn, Marit van Egmond, prijkt dit jaar bovenaan de FoodAgriTop50.

De topvrouw van Albert Heijn, Marit van Egmond, prijkt dit jaar bovenaan de FoodAgriTop50, de ranglijst van invloedrijke figuren uit de food- en agriwereld.

Ook Jumbo-CEO Olaf de Boer eindigt bij de bovenste tien. Bewijs van de belangrijke rol van supermarkten in de foodketen. De onlangs afgezwaaide topman van Avebe, Bert Jansen, bezet de tweede plek. Hij is de onbetwiste redder van de aardappelverwerker, die in 2006 nog op sterven na dood was en nu floreert. Avebe is klaar voor de vraag naar meer plantaardig eiwit. De derde plaats is voor demissionair minister van LNV Carola Schouten. Zij daalt af van de eerste plek. Nog steeds liggen stapels belangrijke zaken op haar bordje, maar haar demissionaire status en het feit dat er maar zo weinig schot in deze dossiers zit, zit haar in de weg.

Bekijk de gehele ranglijst van de FoodAgriTop50

De FoodAgriTop50 wordt samengesteld door de redactie van FoodAgribusiness, op basis van een gewogen score van kenmerken met een mix van persoonlijke en organisatorische elementen. Persoonlijke wapenfeiten en afbreukriscio tellen evenals omvang en groei van de organisatie. Het gaat om personen die actief zijn in en impact hebben op de Nederlandse food- en agribusiness. De lijst bevat een mix van mensen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en politiek. De ranglijst verschijnt ieder jaar in december.

22 nieuwkomers FoodAgriTop50

De top 50 telt dit jaar 22 nieuwkomers. Niet toevallig voor een verkiezingsjaar zijn hoge binnenkomers te vinden in de politiek met Thom van Campen (VVD), Caroline van der Plas (BBB) en Derk Boswijk (CDA). Hoogste politieke notering is voor eurocommissaris Frans Timmermans, die met zijn Green Deal en zijn Boer-tot-Bordstrategie nadrukkelijk zijn stempel ook op de food- en agriwereld zet.

Beter eten als missie

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: Foto: AH

Binnen food en agri trekt de foodwereld, van supermarkten tot foodbedrijven, nadrukkelijk aan de touwtjes, veel meer dan de primaire sector. Daar worden de lijnen uitgezet. Als geen ander draagt Marit van Egmond van Albert Heijn dat ook uit. ‘Beter eten’ ziet zij als de kern van haar missie, zegt ze in een interview met Foodagribusiness. “Het is mijn ambitie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen, want beter eten betekent beter leven. Het gaat om gezonder, verser en gevarieerder eten. Het gaat ook om de verbindende kracht van eten. En het gaat over de wereld beter achterlaten, bijdragen aan een duurzamere samenleving. Keuzes die we maken op ons bord maken verschil voor het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn.”

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur