Skip to content

Transparantie over duurzaamheid geeft meer merkvertrouwen

Nederlandse consumenten vertrouwen voedingsmerken meer als deze transparant zijn over duurzaamheid en aandacht hebben voor het klimaat. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Tetra Pak.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Ruim één op de vijf Nederlanders geeft aan dat de duurzaamheid van de verpakking een rol speelt in hun keuze. - Foto: Canva/nastyaphphotos premium

Ruim één op de vijf Nederlanders geeft aan dat de duurzaamheid van de verpakking een rol speelt in hun keuze. - Foto: Canva/nastyaphphotos

Nederlandse consumenten vertrouwen voedingsmerken meer als deze transparant zijn over duurzaamheid en aandacht hebben voor het klimaat. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Tetra Pak.

Bij de aanschaf van voedingsmiddelen geeft 56% van de Nederlandse consumenten aan dat zij de voorkeur geven aan merken die zich inzetten voor duurzaamheid. Wat deze inzet dan precies moet inhouden, is niet onderzocht. 74% van de ondervraagden geeft aan een voedingsmerk meer te vertrouwen als het merk transparant is en de traceerbaarheid van het product kan aantonen. De Zweedse producent van kartonnen verpakkingen liet onderzoek doen naar de voorkeuren van Nederlanders als het gaat om voedingsmiddelenmerken en duurzaamheid. Ze keken ook naar verpakkingen van voedingsmiddelen. Ruim één op de vijf Nederlanders geeft aan dat de duurzaamheid van de verpakking een rol speelt in hun keuze.

Bewustere keuze

Tetra Pak zegt al twee jaar bezig te zijn met onderzoek naar voorkeuren voor duurzaamheid in Nederland. Daarin zien zij dat consumenten steeds bewuster duurzame keuzes maken, zegt Roderick Friend, countrymanager Nederland van Tetra Pak. “De vraag naar betrouwbare informatie over ingrediënten, voedingswaardes en herkomst van producten neemt daarmee ook toe.” Verpakkingen hebben volgens het onderzoek ook andere positieve gevolgen. Zo associeert 78% van de ondervraagden glas met gezonde voeding en 47% heeft datzelfde met karton.

Tetra Pak

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox, in opdracht van Tetra Pak. Hiervoor is een vragenlijst ingevuld door een representatieve groep van 1.500 Nederlanders. Tetra Pak is wereldleider op het gebied van kartonnen verpakkingen voor de voedingsindustrie. Het bedrijf is actief in 150 landen en heeft 60 productielocaties.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur