Skip to content

Transportsector vreest gevolgen olieboycot

De Nederlandse transportsector maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de Europese boycot van Russische olie.

Updated on:
Business
Nieuws
Volgens commissievoorzitter Ursula von der Leyen treft de boycot bijna 90% van de Russische olie die de EU importeert. - Foto: ANP premium

Volgens commissievoorzitter Ursula von der Leyen treft de boycot bijna 90% van de Russische olie die de EU importeert. - Foto: ANP

De Nederlandse transportsector maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de Europese boycot van Russische olie.

In de nacht van maandag 30 op dinsdag 31 mei zijn Europese leiders het eens geworden over nieuwe sancties tegen Rusland, waaronder een boycot op het overgrote deel van alle olie die de EU uit Rusland importeert.

TLN vreest gevolgen

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten gemengde gevoelens te hebben over het nieuwe sanctiepakket. De organisatie geeft aan niet principieel tegen de boycot te zijn, maar wel de gevolgen te vrezen.

Brandstoftekorten

Uit de reactie van TLN blijkt dat ze in het uiterste scenario vreest voor brandstoftekorten. In dat geval wil TLN dat beschikbare diesel wordt ingezet om beroepsgoederenvervoer op de weg te houden, verwijzend naar bevoorrading van vitale onderdelen van de economie zoals de supermarkten en zorg.

Geen maatregelen

De organisatie uit haar verbazing dat een akkoord is gesloten zonder dat een impactanalyse is gedaan en zonder dat is nagedacht over maatregelen om het wegvallen van Russische brandstof op te vangen. Bestuursvoorzitter van TLN Elisabeth Post: “Het is wonderlijk dat we eerst akkoord gaan met maatregelen en pas daarna gaan bedenken welke gevolgen die hebben”.

De organisatie is daarnaast bezorgd dat het Europees speelveld voor bedrijven in transport en logistiek ongelijker wordt als gevolg van de nieuwe sancties.

Zesde sanctiepakket

De Europese regeringsleiders werden het maandagnacht eens over een zesde sanctiepakket tegen Rusland vanwege diens invasie van Oekraïne. In principe komt er een volledig verbod op de invoer van Russische olie, maar hierop geldt voorlopig nog een uitzondering voor ruwe olie die Hongarije, Tsjechië en Slowakije aanvoeren via pijplijn. Dit omdat deze landen raffinaderijen hebben die zijn ingericht op het verwerken van Russische olie.

Volgens commissievoorzitter Ursula von der Leyen treft de boycot bijna 90% van de Russische olie die de EU importeert. Ze laat weten dat de EU binnenkort terugkomt op de resterende 10%, en voor hoe lang hiervoor een uitzonderingspositie geldt.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen