Margarita Louis-Dreyfus, voorzitter van Louis Dreyfus Holding en grootaandeelhouder van het bedrijf. - Foto: ANP
In dit artikel
Handelshuis Louis Dreyfus zag de nettowinst met 25% dalen afgelopen jaar. Het bedrijf noemt 2019 een uitdagend jaar, maar de financiële resultaten ‘veerkrachtig’.
Louis Dreyfus Company, een van ’s werelds grootste agrarische handelshuizen, zag de winst vorig jaar dalen met 25%. De nettowinst zakte van $ 364 miljoen in 2018 naar $ 230 miljoen vorig jaar. Daarmee komt de winst dicht bij het dieptepunt van de afgelopen tien jaar dat in 2015 het geval was met $ 211 miljoen.
Veel uitdagingen voor Louis Dreyfus
Het bedrijf had afgelopen jaar te maken met ‘uitdagingen’ als de Afrikaanse varkenspest, geopolitieke instabiliteit, aanhoudende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China en een overaanbod op sommige markten.
Ook de omzet daalde: van $ 36 miljard in 2018 naar $ 33,6 miljard vorig jaar. Die daling kwam volgens Dreyfus door lagere prijzen, want het verhandelde volume nam wel met 1,3% toe.
Granen & oliehoudende zaden-divisie
Vooral de prijzen in de Granen & Oliehoudende zaden-divisie daalden door de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Azië en als gevolg daarvan de kleinere vraag naar sojabonen en sojaschroot in China. Er waren daardoor minder varkens die gevoerd moesten worden.
Dreyfus profiteerde wel van zijn activiteiten in Zuid-Amerika. Door de handelsspanningen tussen de VS en China ging meer soja vanuit Latijns-Amerika naar China, in plaats van uit de VS.
Coronavirus
“2019 bleek een van de meest uitdagende jaren van de afgelopen tijd en was getuige van enkele van de fundamentele verschuivingen die plaatsvinden in de wereld en binnen onze sector”, aldus Margarita Louis-Dreyfus, voorzitter van Louis Dreyfus Holding en grootaandeelhouder van het bedrijf. Ondanks een daling van de resultaten noemt Dreyfus de financiële resultaten ‘veerkrachtig’ en ‘over het algemeen een zeer positieve prestatie’. Volgens het bedrijf heeft het coronavirus, dat in China begon en zich over de hele wereld verspreidde, nog geen significante impact op zijn activiteiten of prestaties, maar is het te vroeg om al iets te zeggen over effecten op toekomstige prestaties.
Strategische partners
De jaarresultaten laten ook zien dat een dividend van $ 428 miljoen is uitgekeerd aan eigenaresse Margarita Louis-Dreyfus. Een jaar eerder was dat bedrag $ 412 miljoen. Margarita is in het afgelopen decennium in het bezit gekomen van 96% van de aandelen van het bedrijf door minderheidsbelangen die in handen waren van andere familieleden te kopen. Om deze te kopen, sloot zij in 2018 een lening af van $ 1 miljard. Het bedrijf staat echter open om externe investeerders, of zoals Louis Dreyfus het noemt in het jaarverslag: strategische partners, toe te laten om het handelshuis sterker te maken. Hier is geen tijdsplan voor, zegt Louis Dreyfus, maar het is een strategie die al is 2009 uitgedacht en die nu realiteit kan worden.