Uit de nieuwe jaarcijfers blijkt dat De Vegetarische Slager flink groeit, al is niet bekend hoe groot de omzet van de plantaardige producten nu is. - Foto: ANP
In dit artikel
Levensmiddelen- en schoonmaakconcern Unilever maakte vorig jaar iets meer winst bij iets minder omzet.
De verkopen aan de horeca namen af door de coronacrisis en ook de verkoop van ijs buitenshuis liep slechter. Daarentegen verwenden consumenten zichzelf thuis wel wat meer, bijvoorbeeld met Ben & Jerry’s ijs.
Omzetstijging van 1,9%
De omzet daalde tot € 50,7 miljard, een daling van 2,4%. Zonder overnames en valuta-effecten meegerekend, was er een stijging van de omzet van 1,9%. De nettowinst steeg naar € 6,1 miljard. Door meer kosten als gevolg van de coronamaatregelen daalde de operationele winst.
De omzet van de divisie foods & refreshment groeide met 1,3%, voornamelijk door een hogere prijs bij een nagenoeg gelijk volume.
De retailtak groeide met dubbele cijfers, doordat consumenten op supermarkten aangewezen waren tijdens lockdowns. De Vegetarische Slager groeide met meer dan 70% en Hellmann’s liet ook groei zien. De onderliggende marge in de divisie daalde door sluitingen van horecakanalen, extra kosten in verband met Covid-19 en hogere grondstofkosten in de tweede helft van het jaar.
Naar een omzet van $ 1 miljard
Topman Alan Jope verwacht dat 2021 uitdagend begint, maar dat de economie zich in de tweede jaarhelft snel herstelt. “Op onze belangrijkste markten gaat het al goed. China is vrijwel op normaal niveau en India herstelt zich de laatste weken en maanden voorspoedig”, zegt Jope.
Eind vorig jaar maakte Unilever bekend naar een omzet van $1 miljard te willen uit de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten. Uit de nieuwe jaarcijfers blijkt dat De Vegetarische Slager flink groeit, al is niet bekend hoe groot de omzet van de plantaardige producten nu is.
Lees ook: Nederland blijft food-land voor Unilever