Skip to content

Unilever verhoogde prijzen met ruim 9%

Voedings- wasmiddelenbedrijf Unilever verhoogde zijn verkoopprijzen afgelopen half jaar met ruim 9%.

Unilever

Foto: Canva

Voedings- wasmiddelenbedrijf Unilever verhoogde zijn verkoopprijzen afgelopen half jaar met ruim 9%.

Tegelijk daalde het verkochte volume licht met 0,2%. Al met al nam de onderliggende omzet (exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen) toe met 9,1%. De omzet kwam uit op ruim € 30 miljard. Onder de streep was er ook een positieve ontwikkeling: de bedrijfswinst groeide met ruim 3% tot ruim € 5 miljard.

Bedrijfsonderdeel voeding: 22% van de omzet

Het bedrijfsonderdeel voeding (exclusief ijs) is goed voor 22% van de omzet van het bedrijf. Het volume in dit onderdeel daalde sterker dan het totale Unilever-volume. Er werd 2% minder verkocht. Tegelijk gingen de prijzen wel met bijna 13% omhoog, waardoor de omzet groeide met ruim 10%. Vooral de verkoop van dressings groeide, met dubbele cijfers. En het merk Hellmann’s zag de verkopen toenemen tijdens het paas- en barbecue seizoen.

Voor het aparte bedrijfssegment ijs nam de omzet toe met bijna 6%, waarvan 11,5% door hogere prijzen en een ruim 5% lager volume. Het segment heeft te maken met minder thuis consumptie omdat het een niet-essentieel voedingsmiddel is dat consumenten eerder laten liggen wanneer voedselprijzen stijgen. IJsproducten die ‘out-of-home’ worden verkocht en geconsumeerd zagen juist een groter afgezet volume tegen een hogere prijs.

De stijging van de prijzen zal gedurende het jaar matigen

Voor de rest van het jaar verwacht Unilever een totale omzetgroei boven de 5%. Dat is meer dan het gemiddelde over afgelopen jaren. De stijging van de prijzen zal gedurende het jaar ‘matigen’, aldus het bedrijf. Sinds 1 juli is Hein Schumacher, voormalig topman van FrieslandCampina, CEO van Unilever. Hij volgde de Brit Alan Jope op.

Unilever in Rusland

Unilever is nog actief in Rusland. Het verkoopt er lokaal gemaakte producten. Wel is alle import en export gestaakt en zijn kapitaalstromen stopgezet. De activiteiten daar waren in het eerste half jaar goed voor 1,2% van de omzet en 1,5% van de nettowinst. De activa, inclusief vier fabrieken, hebben een waarde van € 800 miljoen. Er werken 3.000 medewerkers. In een toelichting op de cijfers schrijft het bedrijf dat de kans bestaat dat de activiteiten in Rusland mogelijk niet kunnen worden voortgezet of leiden tot verlies van omzet, winst of waarde. Het stelde eerder dat het een optie zou zijn om het bedrijf te verkopen, maar dat het er niet in is geslaagd ‘een oplossing te vinden die voorkomt dat de Russische staat mogelijk verder profiteert en die onze mensen beschermt’.

Oekraïne noemde Unilever eerder ‘sponsor van de oorlog’ omdat het nog aanwezig is in Rusland. De BBC bracht gisteren het nieuws naar buiten dat het bedrijf zijn Russische werknemers zal laten rekruteren om naar Oekraïne te gaan als ze worden opgeroepen voor de oorlog. Unilever stelt zich te houden aan de wetten die gelden in de landen waarin het actief is.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur