Skip to content

Upfield moet naam Roombeter aanpassen: room voorbehouden aan zuivel

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam 'Roombeter'.

Updated on:
Nieuws
Retail
Naam roombeter

Foto: Koos Groenewold

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter’. Dat heeft de rechtbank in Utrecht op dinsdag 24 juli bepaald. Vanaf oktober is de plantaardige boter verkrijgbaar bij supermarkten in Nederland als Blue Band Heerlijk Romig. 

Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

Niet duidelijk of het plantaardig is

De zaak werd aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct. Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt ‘aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft’. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een ‘ 100 procent plantaardig alternatief voor roomboter’ gaat.

Maar de rechter gaat niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken ‘en gestaakt te houden’. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.

Blue Band: teleurstellend vonnis

Organisatie Foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde Foodwatch destijds.

Blue Band laat weten dat nog ‘alle details van het teleurstellende vonnis’ bestudeerd worden, maar dat gehoor gegeven wordt aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter’ te herkennen”, aldus het bedrijf.

Droomboter

Het is de tweede botervervanger die de naam moet aanpassen. Onder druk van NZO en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) paste Droomboter van Mister Kitchen al de naam aan. Hun product ligt nu als Droommm in de schappen. Ook hier stelde de NZO dat de naam tot verwarring leidt bij consumenten.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau