Foto: Jonathan Brady
Het Britse Veganuary heeft er dit jaar niet toe geleid dat vleesvrije voedingsproducten het marktaandeel op konden voeren.
De retailomzet was weliswaar 15% hoger dan in januari 2021, maar in die maand waren de totale verkopen erg laag, waardoor het marktaandeel van alternatieve producten blijft steken op 2%. Dat concludeert het landbouwschap AHDB op basis van data van marktonderzoeker Kantar. De verkopen van zuivelalternatieven kwamen 5% lager uit dan vorig jaar, terwijl er aan zuivel juist 4,2% meer werd verkocht.
Vleesalternatieven niet altijd ten koste van vlees
Het aantal Britse huishoudens dat in januari wekelijks vleesalternatieven kocht, staat op 9%. Bij zuivel ligt dat met 17% op een hoger niveau, maar ook dat percentage neemt niet toe. âHet onderzoek laat ook zien dat het kopen van vleesalternatieven niet altijd ten koste gaat van vlees. In 62% van de winkelwagentjes zijn beide producten tegelijk te vinden.â
Consument prijsgevoeliger
âDit jaar wordt de consument waarschijnlijk prijsgevoeliger door de hoge inflatie. Dat kan gunstig zijn voor vlees en zuivel, omdat die producten goedkoper zijn dan alternatieven. In 2021 lag de gemiddelde prijs voor koemelk op 73 cent per liter, terwijl alternatieve melksoorten gemiddeld 2 keer zo duur waren. Het winkelend publiek is ook minder geneigd om nieuwe producten te proberen als ze krap bij kas zitten. Na de financiële crisis van 2008 zagen we consumenten terugkeren naar meer traditioneel etenâ, zo stelt het landbouwschap.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst