Ouderen eten meer verse producten, jongeren meer bewerkte producten zoals vleesvervangers en pizza's. Foto: Canva
Vergrijzing drukt haar stempel op de foodsector in Nederland en Duitsland.
Dat concludeert ABN Amro uit een onderzoek onder Duitse en Nederlandse consumenten. Oudere consumenten hechten meer waarde aan duurzaamheid en gezondheid dan jongeren. Uit het onderzoek blijkt ook dat Duitsers meer op duurzaamheid gespitst zijn dan Nederlanders. Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën.
Nog een verschil tussen de generaties, in beide landen: ouderen eten meer verse producten, jongeren meer bewerkte producten zoals vleesvervangers en pizza‘s.
Jongeren gaan meer naar horeca
Gemak en prijs zijn voor ouderen minder belangrijk dan voor jongeren. Verder gaan jongeren veel vaker naar horecagelegenheden. Dat biedt volgens de bank kansen voor horeca als de jongeren wat ouder worden. Deze groep consument is er aan gewend buitenshuis te eten. Ouderen zijn interessant voor aanbieders van eenvoudig klaar te maken verse maaltijden die ze laten bezorgen of in de supermarkt kopen. Ook verrijkte producten met extra voedingsstoffen zijn kansrijk.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.