Foto: Canva
Alle schakels in de keten zullen de broekriem moeten aanhalen, ook de consumenten.
Supermarkten kunnen hun prijzen niet onbeperkt verhogen. Marc Jansen, directeur van de brancheorganisatie van en voor supermarkten en foodservicebedrijven Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, is helder. Alle kostenstijgingen kunnen volgens hem niet op het bordje van de consument worden gelegd. Reden voor intensieve gesprekken met producenten en leveranciers.
Het gebeurt niet vaak dat een vertegenwoordiger van de retail zich op deze manier publiekelijk uitspreekt over contractonderhandelingen. Dit soort geluiden blijft ânormaalâ binnenskamers. Het laat zien dat de supers zich in een spagaat bevinden. Producenten en leveranciers zien zich gedwongen de toegenomen kosten door te berekenen. Supermarkten willen daar lang niet altijd in mee en vrezen de reactie van de consument, die niet alleen de prijzen in supermarkten ziet stijgen, en de gevolgen voor omzet en winst.
Marges
De marges van de handel en retail zijn over het algemeen in nevelen gehuld. Dat geldt niet voor de marges van veel producenten. Blijkbaar is het volgens de supers niet reëel alle gestegen kosten van producenten een-op-een door te berekenen aan de klant. Dat betekent dat iemand anders in de keten genoegen moet nemen met minder of geen marge.
Dat supermarkten hun prijzen niet onbeperkt kunnen verhogen, is een waarheid als een koe, net zoals het feit dat supermarkten hun prijzen onder de huidige extreme omstandigheden niet onbeperkt gelijk kunnen houden. De gestegen kosten moeten simpelweg ergens vandaan komen. Alle schakels in de keten zullen de broekriem moeten aanhalen, ook de consumenten. Een verhoging van de consumentenprijzen is onvermijdelijk om partijen verderop in de keten onherstelbare schade te besparen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij