Skip to content

Verkoop biologische groenten en fruit stijgt in VS met 5,5%

De verkoop van biogroente en -fruit steeg in de VS met 5,5%. De omzet nam toe toe tot € 8,2 miljard.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Amerikaanse supermarkten verkochten vorig jaar 5,5% meer biologische groenten en fruit dan een jaar eerder. - Foto: Canva premium

Amerikaanse supermarkten verkochten vorig jaar 5,5% meer biologische groenten en fruit dan een jaar eerder. - Foto: Canva

De verkoop van biologische groente en fruit in de Verenigde Staten is in 2021 met 5,5% gegroeid ten opzichte van 2020.

De omzet steeg naar een recordbedrag van € 8,2 miljard. Dat meldt sectororganisatie Organic Produce Network (OPN). Ondanks herstel van het foodservicekanaal, nam zowel het totale volume als de totale omzet biologisch in de supermarkten in alle kwartalen toe. Wel was er sprake van een verschuiving in productcategorieën. Vooral de verkopen in de categorie bessen (waaronder aardbeien, bosbessen, frambozen en bramen) zaten in de lift. De omzet in deze productcategorie steeg met 14% naar € 1,3 miljard en het volume met 10%.

Voorverpakte biologische salades

Grootste categorie in omzet is nog steeds de biologische voorverpakte salades. De omzet in deze categorie steeg met 3,2% naar bijna € 1,4 miljard. Qua omzet op de derde plek staat de categorie appels. De omzet biologische appels groeide met 6,3% naar € 595 miljoen. De drie categorieën voorverpakte salades, bessen en appels, zijn samen goed voor twee derde van omzetgroei in 2021 ten opzichte van 2020. Voor salades, bramen, bosbessen en frambozen worden fors hogere prijzen betaald ten opzichte van gangbare varianten. Dit in tegenstelling tot de plus die wordt betaald voor biologische bananen. Bij biologische salades en bramen gaat het om een plus van respectievelijk van € 2,79 en € 2,70 per pond. Bij biologische bananen gaat het om een plus van 13 cent per pond.

Volume met 2% gegroeid

In volume groeide de verkoop van biologische groente en fruit in 2021 met 2%. De verkoop van conventionele groente en fruit daalde met 3,3%. De verkopen in bio kwamen afgelopen jaar meer in lijn met de trend zoals die voor Covid-19 te zien was. Dat had voor een deel ook te maken met de heropening van de foodservice. De verkoop van biologische wortels (-4,4%), appels (-2,7%) en aardappelen (-3,3%) daalde. De daling in volume werd gecompenseerd door goede verkopen van bessen, watermeloen en citrusvruchten. Opvallend is dat ondanks de volumedaling de omzet in de meeste categorieën wel toenam. In de top 10 best verkopende productcategorieën liet alleen de categorie wortels een omzetdaling (-1,3%) zien.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen