Skip to content

Verkoop biologische voeding in VS door grens van $ 60 miljard

De verkoop van biologische voeding in de Verenigde Staten (VS) is in 2022 voor het eerst door de grens van $ 60 miljard (€ 55,2 miljard) geschoten.

Ondanks inflatie en prijsstijgingen, noemt OTA de groei nog steeds opmerkelijk, gezien de vele uitdagingen. Foto: Canva

Ondanks inflatie en prijsstijgingen, noemt OTA de groei nog steeds opmerkelijk, gezien de vele uitdagingen. Foto: Canva

De verkoop van biologische voeding in de Verenigde Staten (VS) is in 2022 voor het eerst door de grens van $ 60 miljard (€ 55,2 miljard) geschoten.

Dat meldt de Organic Trade Association (OTA). De totale bio-omzet, dus inclusief de verkoop van biologische non-food-producten, kwam uit op $ 67,6 miljard. Het gaat om een groei van 4% ten opzichte van 2021. In 2021 groeide de totale biosector met 2,3%.

Groei opmerkelijk

De omzet van biologische voeding bedroeg in 2022 totaal $ 61,7 miljard, terwijl de waarde van de verkoop van biologische non-food-producten bijna $ 6 miljard bedroeg. De verkoop van biologische voeding groeide met 4,3%. (2021: +1,8%) Dit percentage is te vergelijken met het groeipercentage voor corona. In 2019 groeide de omzet met 4,9%. Van de totale voedingsomzet in de VS was in 2022 6% gecertificeerd biologisch. Dat is een daling ten opzichte van voorgaande jaren. Na 2017 lag dit percentage tot afgelopen jaar altijd boven de 6%.

Hoewel de omzettoename voor het grootste deel een gevolg is van inflatie en prijsstijgingen, noemt OTA de groei nog steeds opmerkelijk, gezien de vele uitdagingen. De organisatie noemt naast inflatie en prijsstijgingen voorbeelden als de verstoorde logistiek, tekorten aan ingrediënten en de impact van klimaatverandering. In een aantal categorieën zijn de verkoopvolumes volgens OTA wel gedaald. Desgevraagd laat de OTA echter weten niet over volumecijfers te beschikken.

Categorieën

De grootste categorie in biologische voeding is groenten en fruit, goed voor 35,7% van de totale omzet. Daarna volgt de categorie dranken, goed voor 14,6%. De sterkste groei, +7,2%, was zichtbaar in de categorie zuivel en eieren (12,8%), goed voor een omzet van $ 7,9 miljard. De groei in deze categorie werd ondersteund door een sterke vraag, gestegen prijzen en tekorten van gangbare alternatieven. Zo waren er ook in de VS als gevolg van vogelgriep minder gangbare eieren beschikbaar.

De categorie biologische non-food groeide afgelopen jaar met 1,6% (2021: 6,9%). Ook hier speelden logistieke problemen en gestegen kosten een rol. Daarbij ondervond de sector hinder van handelsperikelen met India en China. Opvallend is de groei in de categorie persoonlijke verzorging. De omzet in deze categorie steeg met 5,1% naar $ 1,2 miljard.

Snel delen