Skip to content

Verkoop biologische voeding in VS stijgt met 2%

De verkoop van biologische voedingsmiddelen in de Verenigde Staten (VS) is afgelopen jaar met 2% gestegen naar omgerekend bijna € 54 miljard ($ 57,5 miljard).

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De verkoop van biologische voedingsmiddelen in de Verenigde Staten (VS) is afgelopen jaar met 2% gestegen naar omgerekend bijna € 54 miljard ($ 57,5 miljard). Dat blijkt uit cijfers van de Organic Trade Association (OTA). Daarmee komt de groei weer meer in lijn met de periode voor corona.

In 2020 namen de verkopen van biologische voedingsmiddelen nog met bijna 13% toe naar $ 56,4 miljard dollar. Als gevolg van de coronapandemie werden er ook in de VS massaal voedingsmiddelen gehamsterd. Producten met een gezond imago hadden daarbij vaak een streepje voor. Het ging om de grootste stijging in verkoop van biologisch voedingsmiddelen in meer dan 10 jaar tijd.

Daling bij ingeblikt voedsel

Niet verwonderlijk is dan ook dat de grootste daling nu zichtbaar is bij producten als soep in blik, noten pasta’s en pastasauzen. Dit waren de grootste stijgers in 2020. Ook de verkopen van biologische diepvriesproducten en ingeblikt voedsel namen in 2021 af. Andere productcategorieën bleven het echter goed doen. Zo steeg de omzet biologisch fruit en groente met 4,5% naar meer dan $ 21 miljard. Ook de verkoop van zuivel en eieren bleef in 2021 in omzet relatief stabiel. Die ligt daarmee nog steeds bijna 11% boven het niveau van 2019. De omzet van biologisch vlees nam in 2021 verder toe met 2,5% naar $ 2 miljard. Biologisch pluimveevlees presteerde het sterkst met een plus van 4,7% naar een omzet van meer dan $ 1 miljard.

Meer biologische babyvoeding

Opvallend is de gestegen verkoop van biologische babyvoeding. De omzet in deze categorie nam met 11% toe naar € 1,1 miljard. Babyvoeding is van oudsher een sterke categorie als het gaat om consumenten die voor het eerste kiezen voor biologisch. Daarbij wordt er in deze productcategorie nog steeds geïnnoveerd. De OTA geeft dat er sinds de start van de coronapandemie meer biologische producten worden verpakt. Sommige klanten denken volgens de handelsorganisatie dat dit voedsel beter beschermt tegen virussen die zich door de lucht verspreiden. Het is niet duidelijk of deze trend gaat doorzetten en een duidelijke breuk met het verleden waarin biologische klanten juist kozen voor producten met minder verpakkingen en plastics.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen