Van de verschillende segmenten binnen de vleesvervangers, zit er alleen nog groei in de losse stukjes en de burgers. Foto: Canva
In dit artikel
De verkoop van vleesvervangers in verschillende landen laat een stagnatie van de groei of zelfs een daling zien.
Promotiedruk vleesvervangers
In het schap is veel concurrentie, merken proberen hun producten aan de man te brengen onder andere door aanbiedingen. Hoewel de promotiedruk toenam dit jaar, wordt die promotie niet meer omgezet in waarde. Van de verschillende segmenten binnen de vleesvervangers, zit er alleen nog groei in de losse stukjes en de burgers, respectievelijk 2,3% en 1,9%. Bij filets, worstjes en nuggets zijn dalingen van ruim 25%, 23% en 14% te zien. Uit nieuwe cijfers van Kantar waarover The Financial Times bericht, blijkt dat Nederland niet het enige land is waar de verkopen moeilijk gaan. In het Verenigd Koninkrijk was de groei in de eerste 36 weken 2,5%, terwijl die vorig jaar nog 14% en in 2020 40% was.Ook daling vleesvervangers in de VS
In de Verenigde Staten werd de daling vorig jaar al ingezet, blijkt uit cijfers van Spins. Toen was de daling 0,5% en in de eerste 32 weken van 2022 0,4%, na een stijging van 46% in 2020. Eén van de factoren die een rol speelt in de daling is inflatie. Dat stelden ook fabrikanten, zoals Maple Leaf en Beyond Meat, onlangs. Prijs is voor veel consumenten nog een bepalende factor in de aankoop van vleesvervangers. Volgens NielsenIQ zijn vleesvervangers in Nederland gemiddeld nog altijd duurder dan vlees. Dat is ook het geval in de Verenigde Staten.Lees ook: Inflatiespook raakt producenten plantaardige voeding hard
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij