Foto: Canva
In dit artikel
Tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel is de verkoop van vleesvervangers met 108,5% gestegen, dat meldt de Stichting Week Zonder Vlees op basis van onderzoek van Blauw Research.
De verkopen zijn in vergelijking met een normale week verdubbeld. Dat komt ook met name doordat veel supermarkten in deze week kortingen en acties voerde met de producten. Het afgelopen jaar is het schap met vleesvervangers sterk in assortiment gegroeid. Volgens dezelfde cijfers is de vleesverkoop in de week van 7 tot 13 maart met 8,4% gedaald. Volgens onderzoek van Blauw Research in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees deed een op de vijf Nederlanders mee aan de vega-week. Er is niks bekend over de impact van de week op de langere termijn.
& Zuivel
Dit jaar was de eerste editie met de toevoeging â& Zuivelâ. 38% van de ondervraagden had een positieve houding ten opzichte van deze toevoeging. Volgens het onderzoeksbureau steeg de verkoop van plantaardige zuiveldranken met 28%.
Minder vlees eten
De organisatie zegt dat de week weer veel impact heeft gehad. Hoewel dit moeilijk te controleren is, zegt driekwart (73%) dat zij van plan zijn om minder zuivel te eten en drinken. Zelfs 87% zegt minder vlees te willen nuttigen. Voor het onderzoek werden 1.100 Nederlanders een aantal dagen na de Week Zonder Vlees & Zuivel gevraagd naar hun mening over de actie.
De afgelopen editie was de vijfde keer dat de actie werd georganiseerd.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij