Oprichter van Pieter Pot, Jouri Schoemaker, streeft ernaar om in maart weer te openen. Foto: Roel Dijkstra
De verpakkingsloze onlinesupermarkt Pieter Pot maakt een doorstart. Dat meldt directeur en oprichter Jouri Schoemaker.
Volgens Schoemaker is er met een crowdfundingsactie voldoende geld opgehaald om de activiteiten van het bedrijf voort te zetten. Schoemaker streeft ernaar de onlinewinkel in maart weer te openen. De doorstart houdt in dat Pieter Pot Beheer BV, de moedermaatschappij van het failliet verklaarde Pieter Pot, de boel overneemt. Om de doorstart te financieren, haalde de maatschappij € 1,3 miljoen op via een crowdfundingcampagne. Die campagne wordt overigens nog doorgezet tot een bedrag van € 1,8 miljoen. Op die manier wil Pieter Pot nieuwe investeerders de kans geven te investeren.
Lees ook: Verpakkingsloze onlinesupermarkt Pieter Pot failliet verklaard
Voor het faillissement had Pieter Pot naar eigen zeggen 20.000 actieve klanten. De klanten bestelden hun boodschappen in glazen potten en flessen die via een statiegeldsysteem worden hergebruikt om op verpakkingsafval te besparen. Voor klanten die nog tegoeden en statiegeldpotten hadden toen Pieter Pot failliet werd verklaard, is een oplossing. Die tegoeden krijgen volgens het bedrijf hun waarde terug, waarna ze gebruikt kunnen worden bij het plaatsen van bestellingen.
Dit bewijst weer hoe graag Nederland een voorbeeld geeft als het gaat om de transitie naar circulaire verpakkingen
Schoemaker zegt blij te zijn met de nieuwe kans. “Met onze succesvolle crowdfundingcampagne hebben we enorm vertrouwen in de toekomst. Dit bewijst weer hoe graag Nederland een voorbeeld geeft als het gaat om de transitie naar circulaire verpakkingen”, zegt hij. “2024 zal het jaar worden dat de eerste verpakkingsvrije supermarkt op landelijke schaal winstgevend wordt.”
Verpakkingsvrije missie van Pieter Pot wordt doorgezet
Volgens Pieter Pot is ook curator Maria Bowmer tevreden. “Met deze doorstart wordt gezorgd dat de verpakkingsvrije missie van Pieter Pot wordt doorgezet, werkgelegenheid zo veel mogelijk wordt behouden en klanten zo min mogelijk worden benadeeld”, laat ze weten in de gezamenlijke verklaring. “Helaas is er bij een faillissement altijd sprake van schade voor crediteuren en leveranciers. Dat is ook bij een doorstart niet te voorkomen.”
Pieter Pot kampte langere tijd met financiële problemen voordat het bedrijf failliet werd verklaard. Oorspronkelijk was het doel van de crowdfunding om € 3 miljoen op te halen voor het afbetalen van schulden en het aanvullen van het assortiment.
Auteur (ANP): Ron Mauer