Foto: Canva
In dit artikel
Topman Markus Mosa van de Duitse retailer Edeka waarschuwt fabrikanten van A-merken voor te grote prijsverhogingen.
Zijn supermarkten zullen deze te dure A-merken vervangen door eigen merken. Een trend overigens die toch al gaande is, zo signaleerde marktonderzoekbureau GfK onlangs ook in Nederland. Consumenten kiezen steeds vaker voor huismerkproducten.
De Consumentenbond noteerde het afgelopen jaar ook een stijging in de prijs van vers groente en fruit: 12%, waarvan 6% in de laatste vier maanden. Komkommer is met 34% de sterkste stijger; courgettes (+32%) en peren (+29%) volgen.
Beschuldigende vinger naar supermarkt
Het grote debat in de keten gaat over de vraag wie nu profiteert van deze prijsstijgingen in het schap. De beschuldigende vinger, vooral van de boeren en tuinders, gaat veelal naar de supermarktketens. Onterecht, vindt directeur Marc Jansen van koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In de keten worden veel kosten gemaakt, onder andere voor transport en verpakkingen. En in de winkelprijs zit ook een verkoopstrategie.
Aansluiten bij trend
De supermarkten willen best meer betalen voor producten, zegt hij. Maar dan moet dit geld wel bij de primaire producent terechtkomen. Dat is een terecht punt. Ook slim, want de beste garantie voor dit traject is een vaste keten. Een soort van huismerkproduct dus. Dat sluit weer aan bij de trend.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp