Skip to content

Verticaal geteelde kruiden bij online supermarkt

Infarm gaat verticaal geteelde kruiden leveren aan online supermarkt Crisp.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Vertical farmer Infarm gaat kruiden leveren aan online supermarkt Crisp. - Didier van der Heijden premium

Vertical farmer Infarm gaat kruiden leveren aan online supermarkt Crisp. - Didier van der Heijden

De grootste teler van verticaal geteelde kruiden, Infarm, gaat haar producten leveren aan online supermarkt Crisp.

Infarm gaat vanaf het Growing Centre in Amstelveen leveren aan de supermarkt. Vanuit hier kunnen de verse kruiden naar het distributiecentrum in Amsterdam worden gebracht. De kruiden worden volgens Infarm met wortel en al verpakt om hiermee de smaak en versheid te behouden. Het assortiment bestaat uit dertien kruiden, waaronder Italiaanse basilicum, tijm en oregano. Daniel Kats, Executive Vice President Sales bij Infarm, zegt blij te zijn met deze samenwerking: “Crisp biedt een lokaal en supervers assortiment aan haar consumenten met een sterke focus op innovatieve en duurzame voeding. Als de enige leveranciers van lokaal geteelde, duurzame kruiden is Infarm hiermee een perfecte aanvulling op het assortiment van de supermarkt.”

De verticaal geteelde kruiden verbruiken volgens Infarm 95% minder water en 95% minder land dan bij de reguliere teelt. Ook worden de transportkilometers ‘significant’ verminderd. Beide bedrijven zeggen daardoor duurzamer te zijn.

Vertical farming

Vertical farming is het telen van gewassen op verschillende lagen. Dit kan op iedere plek, zoals in gebouwen of in supermarkten. Deze manier van landbouw is volledig controleerbaar, door de ledlampen en de afgepaste hoeveelheid water en voedingsstoffen. Daardoor worden de gewassen niet blootgesteld aan weersomstandigheden. Toch is er een groot nadeel: de farms hebben op dit moment veel energie nodig.

Crisp

Crisp begon in 2018 en is een snel groeide supermarkt in Nederland. Via de app kunnen consumenten producten bestellen met een minimaal bestedingsbedrag van € 50. In tegenstelling tot Picnic, die kiest voor een uitbreiding van stad naar stad, heeft Crisp vanaf het begin al een landelijke dekking. De supermarkt wil bekend staan als de vers-supermarkt van Nederland en heeft daarom een netwerk van 650 lokale boeren als leveranciers. Begin vorig jaar werd er nog € 30 miljoen geïnvesteerd in Crisp om het assortiment uit de breiden.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur