Een grote stap noemen winkelketen Wallmart en vertcial farmer Plenty hun samenwerking om duurzamer en lokaal voedsel te produceren. - Foto: Wallmart/Plenty
Vertical farming nog in kinderschoenen
Toch is er ook af te dingen op deze nieuwe vorm van landbouw. Het staat nog in de kinderschoenen en is nog niet efficiënt. De teelt verbruikt enorm veel energie. Dat is niet alleen niet duurzaam maar ook nog eens duur. Producten uit de vertical farm kosten meer dan traditioneel geteelde producten. Pas wanneer het energieverbruik wordt teruggebracht, zullen de prijzen dalen. Dan pas kan vertical farming een concurrentiepositie verwerven, zegt Leo Marcelis, hoogleraar Tuinbouw van Wageningen UR.Het âduurzame en super lokaleâ alternatief voor de gewone krop sla, is nog niet zo duurzaamVanaf medio 2022 kunnen Amerikaanse consumenten sla kopen van Plenty. Het âduurzame en super lokaleâ alternatief voor de gewone krop, is dus nog niet zo duurzaam. Ook het lokale aspect is nog niet optimaal uitgevoerd. De vertical farm van Plenty in San Francisco gaat producten verbouwen voor 280 winkels in de hele staat Californië. Op die âsuper lokaalheidâ valt ook nog wel wat af te dingen aangezien deze staat de derde grootste staat is van de Verenigde Staten, groter dan Duitsland.
Bedrijven geïnteresseerd in vertical farming
De samenwerking tussen de supermarktgigant en de start-up lijkt dus nog verre van ideaal al worden er wel ideële eigenschappen aan toebedeeld. Toch geeft dit aan dat bedrijven geïnteresseerd zijn in vertical farming, al heeft het nog een lange weg te gaan.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst