Skip to content

Vertrouwen consument in voedselveiligheid neemt af

Het consumentenvertrouwen in voedselveiligheid is in de periode 2021 tot en met 2023 licht afgenomen.

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Het vertrouwen in de veiligheid van eieren is het sterkst afgenomen. Foto: Canva premium

Het vertrouwen in de veiligheid van eieren is het sterkst afgenomen. Foto: Canva

Het consumentenvertrouwen in voedselveiligheid is in de periode 2021 tot en met 2023 licht afgenomen.

Dat blijkt uit de NVWA Consumentenmonitor 2023. In 2021 was nog sprake van een toename van het vertrouwen. In 2019 was het consumentenvertrouwen stabiel. Het verminderde consumentenvertrouwen ten opzichte van 2021 is terug te zien in alle productgroepen. Consumenten hebben het meest vertrouwen in de veiligheid van verse groenten en fruit, kruiden, noten, broodproducten en kaas. Het vertrouwen in de veiligheid van eieren is het sterkst afgenomen. Dat komt mede door vogelgriep, maar opvallend is ook dat het wantrouwen nog steeds wordt aangewakkerd door de Fipronil-affaire in 2017.

Voedingsmiddelen veiliger

Vooral bij positief geformuleerde stellingen met betrekking tot het vertrouwen is zichtbaar dat de scores zijn gedaald ten opzichte van 2021. Op stellingen als ‘Voedingsmiddelen worden steeds veiliger’ en ‘Over het algemeen zijn er weinig risico’s verbonden aan voeding’ reageerden consumenten minder positief. Bij negatief geformuleerde stellingen is zowel een positieve al negatieve ontwikkeling zichtbaar. Al met al geeft 81% van de consumenten aan het helemaal eens te zijn met de stelling ‘Over het algemeen zijn voedingsmiddelen veilig’. Dit is een procentpunt minder dan in 2021. Op de stelling ‘Voedingsmiddelen worden steeds veiliger’ reageerde 44% van de consumenten positief. In 2021 was dit nog 50%.

Boerderijwinkels in top 3

Als het aankomt op informatievoorziening over voedselveiligheid hebben consumenten het meeste vertrouwen in de Consumentenbond, gevolgd door tv-programma’s als Radar. Opvallend is dat boerderijwinkels de top 3 compleet maken. NVWA staat als informatieverstrekker op plek 5. In totaal heeft 61% (2021: 65%) van de consumenten vertrouwen in de informatie over voedselveiligheid die door NVWA wordt verstrekt. 8% van de consumenten (2021: 6%) heeft geen vertrouwen in NVWA als informatiebron met betrekking tot voedselveiligheid. In 2023 vindt 62% van de consumenten dat voldoende wordt gedaan aan de veiligheid van voedsel. In 2021 ging het om 65%. Consumenten maken zich dit jaar minder zorgen over voeding en de productie van voedingsmiddelen dan in 2021. De meeste zorgen zijn er over voedselverspilling, gevolgd door microplastics en genetisch gemodificeerde dieren. Dit keer namen 3.694 consumenten deel aan de online vragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen