Skip to content

Vion, het is tijd voor nieuwe smaken

Vion is een klassiek voorbeeld van een bedrijf dat worstelt met de eiwittransitie.

Updated on:
Column
Innovatie
Vion

Een fabriek van Me-at, onderdeel van Vion Food Group. Me-at specialiseert zich in vleesvervangers. Foto: ANP

De vleesindustrie bevindt zich op een kruispunt. Terwijl consumenten steeds meer duurzame, plantaardige en hybride alternatieven omarmen, blijven sommige traditionele vleesbedrijven zich vastklampen aan hun vertrouwde recepten.

Vivera, oorspronkelijk een vleesverwerkingsbedrijf (onder Enkco), maakte in de loop der jaren de volledige transitie naar plantaardige producten. In 2020 verkocht Enkco zelfs hun vleesactiviteiten om zich volledig op Vivera te richten. Vion is een klassiek voorbeeld van een bedrijf dat worstelt met deze transitie. Terwijl de wereld verandert, lijkt Vion niet mee te bewegen.

Huidige koers Vion brengt bedrijf niet verder

Met een omzetdaling van €9,5 miljard in 2011 naar slechts €5,3 miljard in 2022, en een verlies van maar liefst €108 miljoen in datzelfde jaar, is het duidelijk dat Vions huidige koers het bedrijf niet verder brengt. De aankondiging van meer bezuinigingen, zoals het sluiten van hun varkensslachthuis in Duitsland, voelt als het wegsnijden van overtollig vet. Maar zonder nieuwe ingrediënten blijft de stoofpot leeg.

Vion heeft de capaciteit om start-ups op te schalen en een serieuze speler te worden in de nieuwe eiwitmarkt. Maar dat vraagt om moed en visie

Vleesvervangers en hybride producten: gemiste kans

De echte gemiste kans? Vleesvervangers en hybride producten. Consumenten zijn hongerig naar alternatieven, maar Vion blijft hangen in traditionele vleesproducten. Hun aanbod van vleesvervangers is zo beperkt dat het nauwelijks zichtbaar is in een markt vol innovatie. Hier laat Vion kansen liggen. Terwijl ze over alle tools beschikken om de markt te domineren, gebruiken ze deze nauwelijks om in te spelen op de verschuiving naar hybride producten.

Samenwerking met innovatieve start-ups

Vion heeft een sterke positie binnen de supply chain en een uitgebreid netwerk in de retail. Als zij echt willen transformeren, moeten ze hun aandacht verleggen naar samenwerking met innovatieve start-ups die bruisen van de ideeën voor hybride producten. Vion heeft de capaciteit om deze op te schalen en een serieuze speler te worden in de nieuwe eiwitmarkt. Maar dat vraagt om moed en visie.

Eind 2022, tijdens één van de vakken van mijn MBA-opleiding Sustainable Innovation Management bij TIAS/WUR, heb ik met een groep van knappe koppen uit het bedrijfsleven al de conclusie getrokken dat Vion niet snel genoeg op het innovatiegaspedaal drukt. Twee jaar later kunnen we alleen maar zeggen: ‘ja, die waarschuwing was terecht’. Het blijft bij kleine stapjes terwijl ze eigenlijk een stevige sprint nodig hebben. Inkrimpen alleen gaat het niet redden. Vion moet vol inzetten op een hybride model: plantaardige eiwitten met een vleugje innovatie. Als ze dat niet doen, eindigen ze als een vergeten recept uit een oud kookboek.

Snel delen

Sina Salim
Sina Salim

Oprichter Protein Shift Consultancy