Duitse consumenten hechten erg aan vlees uit eigen land. Foto: ANP / dpa Picture-Alliance / Frank Hoermann / SVEN SIMON
Vleesconcern Vion stelt vast dat de vleesconsumptie in Duitsland zal blijven dalen. Dat blijkt uit de Vion Consumer Monitor uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.
Meer dan de helft van alle Duitse huishoudens verwacht dat de vleesconsumptie gaat dalen. Gezondheid, duurzaamheid, belastingverhogingen (dierenwelzijnsheffing) en algemene prijsstijging zijn redenen die genoemd worden voor de daling. Wel wil ruim tweederde over drie jaar nog steeds regelmatig vlees eten. 64% van de ondervraagden zegt vlees als een onmisbaar deel van het dieet te zien.
Ook uit cijfers van het Federaal Bureau voor Landbouw Voedselvoorziening (BLE) blijkt dat de vleesconsumptie daalt. In 2019 at een Duitser gemiddeld 58,5 kilo vlees. In 2023 is dit gedaald naar 51,6 kilo.
De trend is lokaal
Duitse consumenten hechten erg aan vlees uit eigen land. 38% van hen weigert zelfs helemaal om vlees te eten dat niet uit Duitsland komt. 61% is bereid om meer te betalen voor producten met een regionale herkomst. Het is een trend die voor meer voedingsmiddelen in Duitsland geldt. De Duitsers hechten veel waarde aan producten uit eigen land en supermarkten spelen daar ook op in met speciale herkomstlabels.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.