Door de sluiting van de horeca daalde de totale visconsumptie, maar visverkoop nam in speciaalzaken en supers juist toe. - Foto: Canva
De Nederlandse visconsumptie is vorig jaar gedaald met 3%. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlandse Visbureau.
Bij de daling van de visconsumptie wordt gesproken over hele vissen (levend gewicht). Volgens het Visbureau valt een daling van 3% mee. Door de sluiting van de horeca daalde de visconsumptie, maar de verkoop nam in supermarkten en speciaalzaken juist enorm toe. In totaal werd er 163 miljoen kilo zeevruchten geconsumeerd. 60% van de totale verkoop kwam voort uit de categorie ‘vers’.
Gezonde keus
De stijging van verkoop in supers en speciaalzaken komt volgens Gfk vooral door het gezonde imago van vis. Mensen zijn zich steeds bewuster geworden van gezonde levenskeuzes en vis past hier vaak bij. Vooral ‘uithuizige jongeren’ consumeerden meer vis, omdat zij vaker terug naar hun ouderlijk huis moesten door de lockdown.
Ook heeft vis minder last van de concurrentie van vleesvervangers, volgens het onderzoek. De meeste viskopers switchen niet naar een plantaardig alternatief. De gemiddelde Nederlander eet 20 kilo levende vis, dat is omgerekend 9,3 kilo te consumeren vis. Het gemiddelde van de EU ligt rond de 24 kilo levend.