Illustratie: gezondleven.be
In dit artikel
Het Belgische voedingscentrum Gezond Leven lanceert de nieuwe campagne halfhalf om de consumptie van plantaardige eiwitten te stimuleren. De campagne is onderdeel van Green Deal Eiwitshift.
Belgen krijgen de aankomende weken een nieuwe campagne voorgeschoteld: halfhalf. Met de campagne hoopt Gezond Leven dat consumenten de helft van de week plantaardig eten en de andere helft zoals normaal. Het Belgische voedingsinstituut biedt informatie aan op een nieuwe website, in de Zeker Gezond-app en de campagne wordt ondersteund door influencers.
Green Deal Eiwitshift
De campagne is onderdeel van de Green Deal Eiwitshift. Die streeft naar een betere verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in het consumptiepatroon. In 2030 moet de verhouding verschoven zijn naar 60% plantaardig en 40% dierlijk. De Green Deal Eiwitshift is de invulling van de Vlaamse eiwitstrategie.
Nederland geen campagne
Nederland heeft geen eiwitstrategie vanuit de overheid. Het Voedingscentrum zet wel in op meer plantaardig, maar nog niet in een dergelijke campagne. Op dit moment loopt in Nederland de campagne: Welke eetvraag heb jij?
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.