Bij Ekoplaza is de consument verreweg het goedkoopst uit (€ 9,66) met een plantaardig mandje, bij Lidl en Albert Heijn scheelt het € 1,68 en € 3,11. Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Vlees- en zuivelvervangers zijn voor het eerst goedkoper dan hun dierlijke alternatief in de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark in samenwerking met Proveg.
Uit het onderzoek blijkt dat plantaardige producten goedkoper zijn geworden sinds 2022 en dat ze in bijna alle gevallen ook goedkoper zijn dan hun dierlijke variant. Alleen bij supermarkt Dirk zijn consumenten een fractie goedkoper uit met een dierlijk winkelmandje ten opzichte van plantaardige alternatieven en bij Plus is het ongeveer gelijk. Bij Ekoplaza is de consument verreweg het goedkoopst uit (€ 9,66) met een plantaardig mandje, bij Lidl en Albert Heijn scheelt het € 1,68 en € 3,11.
Plantaardig goedkoper door inflatie
Het onderzoek laat zien dat plantaardige alternatieven meestal gelijk of goedkoper geprijsd zijn dan hun dierlijke variant. Voor het onderzoek keek Questionmark naar de goedkoopste versie van plantaardige producten, zoals een vega-hamburger of plantaardige kaas. Omdat de gewichten niet altijd overeenkomen, hebben de onderzoekers de prijs per 100 gram berekend. De prijzen voor dierlijke producten zijn harder gestegen door de inflatie. Hoewel dit ook geldt voor plantaardige producten zijn die minder hard gestegen, stellen de onderzoekers vast. Ook zijn prijsmaatregelen van supermarkten terug te zien. Jumbo kondigde bijvoorbeeld eind 2023 aan dat het vleesvervangers voor dezelfde prijs of lager zou aanbieden.
Bij zuivelvervangers ligt het overigens iets anders, die zijn over het algemeen duurder dan hun plantaardige variant. Plantaardige kwark is altijd duurder dan dierlijke, en alleen plantaardige roomijsvervangers zijn goedkoper bij Lidl. Plantaardige kaas is wel in alle gevallen goedkoper.
Weglaten grootverpakkingen
De onderzoekers zetten wel een kanttekening bij de conclusie: de onderzoekers hebben een verpakking grootte genomen die -50 of 50% af mocht wijken van de plantaardige variant. Dit betekent dat groot- en voordeelverpakkingen niet zijn meegenomen in het onderzoek. Een grootverpakking van rundvleesburgers van Jumbo valt inderdaad goedkoper uit dan huismerk plantaardige burgers, maar bij de Albert Heijn is dat niet het geval. De onderzoekers geven toe dat het onderzoek waarschijnlijk een positiever beeld schetst van het prijsverschil door deze categorie buitenbeeld te laten. Ze stellen wel dat er ook meer grootverpakkingen van plantaardige vleesvervangers op de markt verschijnen. Tot nu toe worden veel producten per twee verkocht.
Het onderzoek heeft zich gericht op twaalf verschillende plantaardige producten en hun dierlijke variant. Questionmark is uitgegaan van de reguliere prijs en van de ‘naturel’ variant van het product. Er is geen onderscheid gemaakt tussen huis- en A-merken.
Lees ook: Eiweet helpt supermarkten bij berekening verhouding dierlijk-plantaardig