Skip to content

Vlees van weidekoeien in schap Jumbo

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Jumbo premium

Foto: Jumbo

Supermarktconcern Jumbo gaat vlees van ‘weidekoeien’ verkopen. Dat is rundvlees van melkkoeien die gegarandeerd weidegang hebben gehad.

Jumbo presenteert het vleesconcept onder de naam ’Nederlands Weiderund’ van runderen die worden gehouden voor de productie van Weidemelk. Het vlees ligt vanaf 20 september in de winkels als gehakt, hamburgers en worst. Jumbo geeft niet aan of en in hoeverre de consument meer betaalt voor het weidevlees.

Koeien van FrieslandCampina-leden

De koeien zijn afkomstig van leden van FrieslandCampina en worden verwerkt bij Verhey Vlees in het Limburgse Nuth (onderdeel van de VanLoon Group). In de uitleg naar de leden van FrieslandCampina geeft Jeroen Elfers, directeur zuivelontwikkeling en melkstromen van de zuivelcoöperatie, aan dat hij blij is met de samenwerking: “Leden kunnen zo op een eenvoudige manier extra inkomsten genereren uit weidegang”.

Meerprijs van 5 cent voor boer

Het vlees is afkomstig van melkkoeien van melkveehouders die lid zijn van FrieslandCampina en voldoen aan de normen voor volledige weidegang. De koeien moeten geleverd worden aan Verhey Vlees, deelnemers kunnen meedoen via het afgeven van een machtiging. Voor het vlees wordt een opslag betaald van 5 cent per kilo geslacht gewicht, in 2021 is dat tijdelijk 10 cent per kilo. Boeren die al het uitstootvee leveren aan Verhey krijgen nog een toeslag van 2 cent per kilo geslacht gewicht.

Meerdere weideconcepten

Het weiderund van Jumbo is niet het eerste concept op dit vlak. Vrijwel alle supermarkten hebben inmiddels een of meer concepten op basis van Nederlands rundvlees. Marktleider Albert Heijn verkoopt Nederlands rundvlees van Nederlandse melkkoeien onder het ‘beter voor’-label. Dat is een samenwerking van Albert Heijn met Heijdra Vleesvee, Royal A-ware en Hilton Foods Holland. Het is in 2020 begonnen als pilot, maar uiteindelijk moet een groot deel van het Nederlandse rundvlees dat Albert Heijn verkoopt afkomstig zijn van melkkoeien. Een belangrijk verschil is dat het gaat om melkkoeien die voor de slacht ongeveer vier maanden worden afgemest. Ook in Duitsland is twee jaar geleden een soortgelijk concept op basis van weidekoeien opgezet door WestFleisch en de Duitse zuivelcoöperatie Ammerland.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur