Ontbossing in Brazilië. - Foto: Canva
In dit artikel
Ontbossing in het Amazonegebied kleeft de grote Braziliaanse vleesbranche aan. Die wil daar van af, aangezet door buitenlandse druk. De vleessector wil een ontbossingsvrije productieketen.
Grote Europese beleggingsondernemingen hebben aangekondigd dat ze investeringen van rundvleesproducenten, graanhandelaren en zelfs staatsobligaties in Brazilië zouden afstoten als de regering niet harder optreedt tegen de ontbossing en het verlies aan biodiversiteit. Ook hebben 26 financiële instellingen, waaronder 11 Nederlandse, toegezegd zich meer te gaan inzetten voor biodiversiteit. Onder meer Aegon, ASN, ASR, Rabobank en Robeco beloven een bijdrage te leveren via hun kredietverlening en investeringen. Nederlandse financiële instellingen hebben voor € 510 miljard aan financieringen uitstaan, die mogelijk risico lopen als gevolg van biodiversiteitsverlies, schreven De Nederlandsche Bank (DNB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in juni.
Buitenlandse investeringen
De Braziliaanse agribusiness is voor een groot deel afhankelijk van buitenlandse investeringen. De sector die vanaf het begin de presidentiële campagne van Jair Bolsonaro omarmde, begint nu verdeeld te raken. Bezorgd over het imago in het buitenland, vreest een deel van de sector nu dat het overheidsbeleid onzekerheid schept over de voorwaarden voor buitenlandse investeringen en investeringsbedrijven zich uit Brazilië gaan terugtrekken. Ook de wereldwijde onrust over de ontbossing van de Amazone is bij de Braziliaanse vleessector niet onopgemerkt gebleven.
Drie initiatieven
Het Braziliaanse JBS S.A. (JBSS3), de grootste vleesverwerker ter wereld, kondigde recent de lancering aan van het Together for the Amazon-programma: een reeks innovatieve langetermijninitiatieven die voortbouwen op de erfenis van het bedrijf op het gebied van instandhouding en duurzame ontwikkeling in het Amazonegebied. Het programma maakt gebruik van blockchain-technologie om de monitoring tegen 2025 uit te breiden tot indirecte leveranciers van vee.
Marfrig Global Foods SA (MRFG3), een van de wereldleiders op de rundvleesmarkt en ’s werelds grootste hamburgerproducent, kondigde onlangs het Marfrig Verde + Plan aan. Dit plan heeft als doel ervoor te zorgen dat 100% van de productieketen van het bedrijf duurzaam is. Het plan is samen met de Nederlandse publiek-private instelling IDH – Initiative for Sustainable Trade opgesteld.
Minerva Foods (BEEF3) heeft maatregelen geïmplementeerd die in kaart brengen of het vee dat wordt geslacht op enig moment in hun leven door gebieden trokken die illegaal zijn ontbost, een embargo hebben van milieuagentschappen of arbeidskrachten in dienst hebben genomen die analoog zijn aan slavernijpraktijken die bij wet verboden zijn.
Achilleshiel
De ‘achilleshiel’ voor de milieumonitoring van de veehouderij, vooral in de Amazone, ligt in het volgen van de oorsprong van vee. Van ‘indirecte leveranciers’, degenen die het kalf of mager vee aan de ‘directe leverancier’ hebben verkocht, de boer die vee verkoopt om te slachten en die wordt gecontroleerd door de grote slachthuizen. Als deze dieren op een bepaald moment in hun leven uit ‘onregelmatige’ gebieden komen, ‘vervuilen’ ze het imago van de industrie over duurzaamheid.