Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
Twee maanden geleden startte de Nederlandse vleessector een campagne om van zich te laten horen in de discussie over vlees. Over de âeiwitbalansâ sprak de vleessector tijdens het jaarlijkse Meatcafé. De consument moet vooral niet te veel opgelegd krijgen en producten moeten betaalbaar zijn, zo klonk het.
Milieu verbeteren
Er zijn inmiddels meerdere Nederlandse bedrijven die naast vlees ook vleesvervangers produceren. Voorbeelden zijn Vion, Van Loon en Compaxo. Ondanks de grote aandacht voor plantaardige vleesvervangers, is het nog een relatief klein deel binnen deze bedrijven en zijn er ook in de consumptie van vlees nog geen grote afnames te zien. De Nederlandse overheid heeft het doel om de verhouding plantaardige en dierlijke eiwitten in het consumptiepatroon te veranderen van 40/60 naar 50/50. Maar aanpassing van de consumptie is niet genoeg om het milieu te verbeteren, zo stelde Sanderine Nonhebel van Rijksuniversiteit Groningen. âAls we hier meer plantaardig gaan eten, lost het geen moer op. Dan gaat er meer vlees naar de Duitsersâ, aldus de universitair hoofddocent milieukunde die een korte voordracht hield tijdens de bijeenkomst. Ze pleit dan ook voor een verandering van de gehele veehouderij in Nederland.Gezondheid
Volgens Gerda Feunekes van het Voedingscentrum is het ook voor de gezondheid van de Nederlanders beter om minder vlees te eten. Ze gaf de vleessector dan ook als advies mee om meer in te zetten op kleinere portiegroottes, onbewerkte vleesproducten met veel kruiden en weinig zout en hybride vleesproducten. âKleinere porties, onbewerkt, mager vlees blijven in de toekomst onderdeel van het voedingspatroon. Het draait om een goede balansâ, zo stelde ze. Ze ziet voor de vleessector dan ook een verantwoordelijkheid voor het wijzen van consumenten op een maximale consumptie van 500 gram per week.Betaalbaarheid vlees
Een ruim besproken onderwerp was de keuzevrijheid van consumenten en de betaalbaarheid van vlees. Thea Smit, innovatiemanager bij Vion/Me-at noemde het belang van zowel betaalbaar vlees als betaalbare vleesvervangers. âHoe mooi, gezond, duurzaam of lekker een product ook is, als een consument het zich niet kan veroorloven, dan heeft het geen zin. De prijs van producten wordt steeds belangrijker.â Uiteindelijk bepaalt de consument en moet het aanbod voor iedereen betaalbaar zijn, zo klonk het in de zaal als reactie op een stelling dat de kiloknaller verboden moet worden. Het grootste deel van de aanwezigen was het met elkaar eens: de consument moet niet teveel opgelegd worden. Ze moeten voorgelicht worden met de juiste informatie, maar uiteindelijk moet iedereen zelf de keuze kunnen maken, zo was het geluid. Met de door de vleessector opgezette campagne wil de sector de consument dan ook âeerlijkâ informeren over het belang van vlees. âWe zijn te lang stil geweest. Het is tijd om het gesprek aan te gaanâ, aldus COV-voorzitter Hoedemaker.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst