Foto: Canva
In dit artikel
Het kabinet heeft het voedselbeleid van 2016 tot 2020 laten evalueren.
Gedragsverandering in eetpatroon
Het kabinet spreekt van een ambitieus doel dat alleen maar kan worden gerealiseerd door een gedragsverandering in het eetpatroon van de gehele bevolking. Daarom moeten supermarkten, horeca en catering en de voedselindustrie van het kabinet âhun verantwoordelijkheid nemenâ. Dat betekent dat zij het consumenten makkelijker moeten maken om voor duurzame en gezonde voeding te kiezen. Bijvoorbeeld door het veranderen van het aanbod en de plaats die deze producten in de winkel krijgen. Het kabinet wil haar eigen verantwoordelijkheid vooral uitwerken via allerlei belastingmaatregelen: een belastingverhoging op niet-alcoholische (fris)dranken, een suikerbelasting en het verlagen van de btw op groente en fruit van 9 naar 0%. En nu wil het kabinet onderzoeken of belasting op vlees mensen ertoe kan brengen minder vlees te eten.Signaal is veel te ingewikkeld
Extra belasting legt de verantwoordelijkheid onterecht bij de consument en geeft vooral een negatief signaal af. Is vlees ongezond en niet duurzaam? In dit geval is er echter geen kritiek op de gezondheid of duurzaamheid van vlees, maar op de verkeerde balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Dat signaal is veel te ingewikkeld in een land waar mensen moeite hebben om de Schijf van Vijf te begrijpen. Er zijn nu ook al consumenten die een goede balans hebben. Waarom zouden die dan in de toekomst extra moeten betalen voor vlees? Ik denk dat een gedragsverandering niet ontstaat door een belasting op vlees. Een groot deel van de bevolking zal niet minder, maar wel goedkoper vlees kopen. De rest van de bevolking zal er geen biefstuk minder om eten.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp