Foto: Canva
Voedingsmiddelen met daarop ‘laag in vet’ of ‘vetarm’ kunnen als misleidend ervaren worden door consumenten. Hoewel de claim klopt, associëren consumenten het met minder suikers.
Dat blijkt uit onderzoek van Martin Luther University Halle-Wittenberg. In de Duitse studie is gekeken naar de perceptie van producten met de claim ‘laag in vet’ of ‘vetarm’. Hieruit blijkt dat consumenten verwachten dat producten met dit label ook minder suiker bevatten. Volgens de onderzoekers bevatten de voedingsmiddelen die laag zijn in vet vaak vrijwel dezelfde hoeveelheid suiker als producten die een hoger vetgehalte hebben. De onderzoekers waarschuwen nu dan ook dat de marketeer moet opletten met de ‘laag in vet’ claim, omdat het ongewenste effecten op de gezondheid van consumenten kan hebben. Dat heeft ook gevolgen voor het bedrijf, stellen zij.
Voedingswaarde yoghurt inschatten
In de test kregen 760 Amerikanen drie verschillende voedingsmiddelen voorgeschoteld waarbij zij moesten aangeven hoeveel calorieën, suiker en vet het product bevat op een schaal van één tot zeven. Consumenten moesten dat bepalen voor verschillende yoghurts, waaronder één met op de voorkant van de verpakking ‘laag in vet’. Vrijwel alle respondenten oordeelden, terecht, dat een ‘laag in vet’ product minder vet en calorieën bevat. Tegelijkertijd gaven ze aan dat de yoghurt ook minder suiker bevat dan een product zonder label. In combinatie met de voedingswaarde veranderden de respondenten hun antwoord en gaven ze aan dat het product evenveel suiker bevat.
Rekening houden met vooroordelen
De onderzoekers stellen dat regelgevers ook rekening moeten houden met deze vooroordelen omdat ‘laag in vet’ een van de meest voorkomende claims is op voedingsmiddelen. Dit kan leiden tot een misleidende koopintentie.