Skip to content

Voedingsbedrijven bewegen weg van klimaatneutrale claim

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
De claims klimaatneutraal, zoals bij deze bananen, komen minder vaak voor. - Foto: ANP premium

De claims klimaatneutraal, zoals bij deze bananen, komen minder vaak voor. - Foto: ANP

Waar een paar jaar geleden de claim klimaatneutraal nog volop werd rondgestrooid, zijn voedingsbedrijven hier nu veel terughoudender mee. Nestlé heeft zelfs besloten de belofte om merken in 2025 klimaatneutraal te krijgen terug te trekken.

Bananen, koffie en chocola. Het is mogelijk om klimaatneutrale varianten te kopen van deze producten. Enkele jaren geleden strooiden voedingsbedrijven en supermarkten met dit soort claims om voedingsmiddelen te verkopen. Nu lijkt er toch meer terughoudendheid te ontstaan om deze CO2-neutrale, climate neutral en klimaatneutrale claims te gebruiken.

Klimaatneutraal opereren

In vrijwel alle klimaatplannen van grote voedingsconcerns valt het te lezen: in jaar X zijn wij klimaatneutraal. Vaak ligt deze datum in de toekomst: 2030 op zijn vroegst, maar vaker 2050. Toch claimen producenten bij sommige producten al dat ze klimaatneutraal zijn. Dat is mogelijk doordat de uitstoot wordt afgekocht door klimaatpositieve projecten, bijvoorbeeld het aanplanten van bomen. Ook voedingsmiddelen met het keurmerk Climate Neutral zijn niet uitstootvrij. Bij deze producten wordt een doelstelling van 25% reductie van broeikasgassen gesteld in 2030 ten opzichte van de basismeting. De rest van de uitstoot wordt gecompenseerd. Doordat dit gecompenseerd wordt, mogen voedingsproducenten claimen dat het product klimaatneutraal gemaakt is.

KitKat en Nespresso gaan niet meer voor klimaatneutraal

Nu maakt voedselproductent Nestlé bekend het doel op merken als KitKat en Nespresso in 2025 klimaatneutraal te hebben op te schorten. In 2021 maakte de voedingsgigant bekend dat het KitKat CO2-neutraal wilde hebben in 2025. Daar ziet het nu vanaf. Het bedrijf zegt niet langer de uitstoot ergens anders te willen compenseren, maar te gaan investeren in het verminderen van de eigen uitstoot. “We stappen af van investeringen in klimaatneutraal voor onze merken door middel van CO2-compensatie,” zegt een woordvoerder tegen nieuwssite Just Food. Het doel om in 2050 geen broeikasgassen uit te stoten blijft staan. Actimel, een dochterbedrijf van Danone, behaalde de status klimaatneutraal in 2022, maar dat is ook niet meer terug te vinden in de communicatie van het bedrijf

Rechtzaken over claim klimaatneutraal

Milieuorganisaties hebben veel kritiek op de claim klimaatneutraal, omdat deze te vaag is en misleidend kan zijn. Zo zijn uitingen van Arla, Chiquita en Albert Heijn voorgelegd aan de Reclame Code Commissie (RCC) en werden deze allemaal afgekeurd. De bedrijven mochten niet meer adverteren met klimaatneutraal. In 2020 adverteerde Albert Heijn met de tekst: “Alle Beter voor Koe, Natuur & Boer-melk wordt in 2021 klimaatneutraal. Dat betekent dat de CO2 die wordt uitgestoten bij het produceren gelijk is aan de CO2 die in de grond wordt vastgehouden.” Consumenten zouden de claim niet begrijpen en zien klimaatneutraal als synoniem voor ‘geen broeikasgasuitstoot’. Het verwijt is daarom dat het een vorm van greenwashing is.

Lees ook:RCC bekritiseert ‘klimaatneutraal’ vlees Marley Spoon

EU-regels over milieuclaims

De Europese Commissie is klaar met greenwashing en maakte onlangs een opzet voor nieuwe wetgeving daarover bekend. Het EU-bestuur wil dat dergelijke milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt. De wet moet ervoor zorgen dat ‘loze’ claims zoals eco, milieuvriendelijk en natuurlijk verdwijnen. Ook CO2-neutraal en klimaatneutraal moeten geweerd worden, omdat ze de consument niet helpen met een goede en eerlijke duurzame keuze.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur