Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Voedingsbedrijven zullen mee moeten helpen de klimaatdoelen te halen.
Green Deal
De EU heeft in 2019 veel duurzaamheidsdoelen vastgelegd in de Green Deal. Zo wil de EU in 2050 klimaatneutraal zijn. Er komt regelgeving aan om dat te stimuleren. De EU werkt aan een richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) die bedrijven verplicht beter te rapporteren over hoe duurzaam ze zijn. Bedrijven doen er goed aan zich nu al voor te bereiden op de vele bureaucratische verplichtingen die de EU hen oplegt.CO2-voetafdruk
Deze verplichtingen gaan doorwerken in de hele voedingsketen. Want bedrijven willen hun eigen CO2-voetafdruk verlagen door van hun leveranciers te eisen dat zij dat ook doen. Vooral bij supermarkten speelt dat een grote rol. Volgens de Rabobank is de directe bijdrage van de supermarkten aan de CO2-uitstoot gemiddeld 2,9%, doordat ze hun gebouwen verwarmen of elektriciteit verbruiken. De rest is indirecte CO2-uitstoot die vooral wordt toegeschreven aan ingekochte goederen. Willen de supermarkten kunnen schermen met klimaatneutraliteit, dan moeten vooral hun leveranciers de uitstoot van CO2 verminderen. Dat legt een grote druk op voedingsbedrijven om daar een bijdrage aan te leveren. Het is goed daar nu al aan te werken. Duurzaamheid kan niet wachten, ook al hebben voedingsbedrijven nu al genoeg kopzorgenMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij