De exportwaarde van Brits rund- en varkensvlees lag dit jaar bijna € 70 miljoen hoger dan een jaar geleden. -Foto: Canva
In dit artikel
De Britse food- en agri-industrie ziet nog altijd exportkansen op verre markten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Food and Drink Federation (FDF) in samenwerking met de bank Santander.
De Food and Drink Federation verwacht ook dat de binnenlandse vraag gestaag weer zal aantrekken. Desalniettemin ligt het vertrouwen in de toekomst bij de agrifoodbedrijven op een laag peil.
De laatste maanden zijn ook enkele successen geboekt, aldus de FDF. Zo is de export van voeding en dranken naar Canada tot nu toe dit jaar 5,7% hoger dan in 2019, met vooral groei bij rundvlees, zalm en gin. In de Verenigde Staten konden de Britten mede voorzien in de hogere vraag naar kant-en-klare alcoholische drankjes. Zo nam de export van Brits bier naar de Amerikaanse markt met 5,8% toe.
Exportwaarde rund- en varkensvlees fors hoger
Daarnaast liggen er kansen bij de levering van producten via internet, denkt de federatie. In China zijn Britse producten in toenemende mate populair omdat die gezien worden als kwalitatief hoogwaardig en veilig. De exportwaarde van rund- en varkensvlees lag daardoor dit jaar bijna € 70 miljoen hoger dan een jaar geleden. In de Verenigde Arabische Emiraten leidt de trend naar gezonder leven naar meer vraag naar biologische en/of functionele voeding, ook van Britse leveranciers.
Vertrouwen ondernemers in economie historisch laag
Optimisme over de exportkansen kan op dit moment echter niet voorkomen dat het vertrouwen van de ondernemers door de coronacrisis met min 65% op een historisch laag niveau ligt. De sector heeft te kampen met een reeks uitdagingen zoals de sluiting van de horeca en foodservice, en hogere kosten. Daar komt de toenemende onzekerheid over de Brexit bij. De binnenlandse vraag lag in het tweede kwartaal 8,6% lager dan in 2019. Slechts één op de vier bedrijven verwacht tegen het eind van dit jaar weer op een normaal niveau te opereren.
FDF-directeur Ian Wright: “Hoewel de export van voeding en dranken dit jaar zeker lager zal uitkomen dan in 2019, zijn er tal van kansen op buitenlandse markten. Er blijft ruimte voor groei, zowel naar de 27 EU-landen als naar andere internationale markten. Samenwerken met en stimuleren van meer bedrijven om die kansen op te pakken, is een hoge prioriteit.”