Foto: ANP
Franse ambachtelijke kaasjes zijn puur natuur, maar niet per se gezond. Dat laatste tekent zich wel heel erg af in het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Roquefort krijgt hierin een rode E. Ook andere voedingsproducenten ageren tegen het logo en willen vrijstelling.
Puntensysteem voor voedsel
Het doel van Nutri-Score is consumenten helpen om producten simpel en snel met elkaar te vergelijken. In opdracht van de Franse overheid, tevens eigenaar van het logo, hebben wetenschappers een systeem ontwikkeld om producten te waarderen. Voor gezonde eigenschappen krijgt het product pluspunten, voor ongezonde eigenschappen minpunten. Daar rolt een score uit, die wordt gehangen aan een kleur en letter (meest gezond is donkergroen A, minst gezond wordt rood E). Naast Frankrijk wordt het logo in Duitsland, Zwitserland, Luxemburg en België al gebruikt. Medio 2022 wordt het Nutri-Score in Nederlandse winkelschappen geïntroduceerd. Sommige voedingsmiddelproducenten gebruiken het al, zoals conservenfabrikant HAK. Ook geïmporteerde producten kunnen er al van zijn voorzien.Bekijk ook de video: HAK hoopt op grote deelname Nutri-Score
Appels met peren vergelijken
Het systeem klinkt simpel en logisch, maar vanaf de kant van voedingsmiddelenindustrie klinkt er steeds meer kritiek. Appels worden met peren vergeleken. De roquefort-fabrikanten vinden de negatieve score niet eerlijk, omdat ze niet aan het productieproces kunnen sleutelen zoals industriële fabrikanten vaak wel kunnen. Roquefort is namelijk een product met Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB). De productie hiervan is vastgelegd en kan niet zomaar worden gewijzigd. Deze kaasmakers kunnen geen conserveringsmiddelen toevoegen of producten om het zoutgehalte te verlagen.Portiegrootte meerekenen
Ander punt van kritiek op Nutri-Score is de portiegrootte die niet wordt meegerekend. Pittige Franse kaasjes, olijfolie en parmezaan worden bijvoorbeeld doorgaans in relatief kleine hoeveelheden geconsumeerd. Portiegrootte zou daarom ook effect op de score moeten hebben, zeggen protesterende voedingsmiddelenproducenten. Ze willen samen optrekken tegen de Europese invoering van het voedselkeuzelogo. Voor de Nederlandse invoer van Nutri-Score is het plan om deze in lijn te laten zijn met de Schijf van Vijf, die als basis geldt voor de voedselvoorlichting in ons land. Dat is nu nog niet het geval en dat kan verwarrend zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp