Skip to content

Voedingssector start opleiding over waardecreatie

Er komt een opleiding die is gericht op het creëren van waardecreatie in de voedselketens.

Updated on:
Nieuws
Innovatie
Het doel van de nieuwe opleiding is om de samenwerking tussen boeren, verwerkers, producenten en supermarkten verder te versterken. Foto: Canva

Het doel van de nieuwe opleiding is om de samenwerking tussen boeren, verwerkers, producenten en supermarkten verder te versterken. Foto: Canva

Er komt een opleiding die is gericht op het creëren van waardecreatie in de voedselketens.

De opleiding start op 18 januari 2023 en duurt een half jaar. De lessen worden gegeven door wetenschappers, marktdeskundigen en managers uit de praktijk. De opleiding is een initiatief van supermarktketen Albert Heijn, voerfabrikant Agrifirm, zuivelbedrijf A-ware, de vleesbedrijven Plukon en Vion en de agrarische organisaties LTO en NAJK. Zij gaan hun kennis over samenwerkingen in de keten openstellen voor iedereen.

Ketensamenwerking speelt cruciale rol

Het doel is om de samenwerking tussen boeren, verwerkers, producenten en supermarkten verder te versterken. De initiatiefnemers hopen dat een betere samenwerking leidt tot verdienmodellen. Een transitie in de voedselketen is nodig, vinden de bedrijven en organisaties. “Zo kunnen we de uitdagingen aanpakken, waaronder voedselveiligheid, klimaatverandering en dierenwelzijn”, schrijven ze in een gezamenlijke verklaring. “Ketensamenwerking speelt hierin een cruciale rol. Daarom is het belangrijk om de keten verder te professionaliseren, beter inzicht te geven in de processen en te kijken vanuit strategisch perspectief.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur