Mocht de overheid moeten ingrijpen in de markt bij dieselschaarste dan staan ook bedrijven in de voedselketen vooraan, zo blijkt uit het Landelijk Crisisplan Olie van minister Rob Jetten van Klimaat en Energie. Foto: ANP
In dit artikel
Importverbod Russische diesel raakt prijzen nog niet. Kabinet komt wel met eerste aanzet tot crisisplan.
Prioritaire gebruikers voorrang bij dieselschaarste
Mocht er schaarste zijn, dan krijgen zogeheten prioritaire gebruikers voorrang. Deze zijn onderverdeeld in drie groepen, waarbij groep 1 eerste prioriteit krijgt. Hierin staat de voedselketen op een derde plaats na defensie en zorg. Onder voedselketen wordt verstaan: âde gehele voedselketen & bedrijfsprocessen van landbouwbedrijvenâ. In hoeverre onderscheid wordt gemaakt tussen landbouwproductie en voedseldistributie is nog onduidelijk. Verdere uitwerking en differentiatie volgen nog. Na de voedselketen volgen zaken als brandstoftransport, communicatie en media, en hulpverleningsdiensten. De indeling doet denken aan de âvitale sectorenâ die een uitzondering kregen bij de corona-lockdowns.Een dieseldistributieplan
Het crisisplan onderscheidt verschillende fases in een eventuele oliecrisis. We zitten nu in âfase 0â, ofwel de voorfase. Het kabinet bereidt eventuele maatregelen voor om het aanbod te verhogen en de vraag te beperken. Ook werkt het aan een dieseldistributieplan, dat in werking moet treden bij een noodsituatie (fase 4). De bovengenoemde prioritering hoort ook bij die fase, en is op dit moment dus niet aan de orde. Per 5 december afgelopen jaar gingen sancties op ruwe aardolie uit Rusland van start. De olieprijzen zijn daar niet sterk door beïnvloed, constateert Jetten in zijn brief aan de Kamer. Economische ontwikkelingen hebben meer invloed, zo lijkt het. Afgelopen tijd is de dieselprijs gezakt, de brandstof is nu zelfs goedkoper dan vorig jaar rond deze tijd: â¬Â 121 â â¬Â 126 per 100 liter exclusief btw bij levering van minimaal 4.000 liter.Wereldmarktprijzen van olie dalen
Een groot deel van het afgelopen jaar moest de afnemer exclusief btw meer dan â¬Â 150 per 100 liter betalen. De verwachting was dat diesel begin dit jaar extreem duur zou zijn als gevolg van de sancties. Vooralsnog komen die voorspellingen niet uit. Sterker nog: de wereldmarktprijzen van olie dalen. Vorige week zakte de prijs van Brent-olie naar zoân $â82 per vat van 159 liter. Sommige marktkenners denken dat de diesel komende tijd toch wel duurder kan worden, nu er ook een verbod op import van diesel geldt. Oliedeskundige Mark Williams van adviesbureau Woodmac stelt tegenover het ANP dat de prijs van diesel zeker weer gaat oplopen. Maar hij verwacht niet dat we snel weer terug zijn op het extreem hoge prijsniveau van vorig jaar âtoen de markt in paniek raakteâ.Grote dieselvoorraden opgebouwd
Andere marktkenners voorzien geen grote gevolgen. Kenner Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers wijst er tegenover het ANP op dat afgelopen tijd al grote dieselvoorraden opgebouwd zijn. Eugene Lindell van Facts Global Energy voegt daar aan toe: âEr zijn genoeg volumes in omloop, het is gewoon een kwestie van de mogelijkheden aanboren.â Cumela heeft alvast een heel concrete waarschuwing; hou er rekening mee dat op 1 juli de dieselaccijns weer omhoog gaat (+â¬Â 9,85 per 100 liter). Medeauteur: John RamakerMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij