Skip to content

Voedselprijzen moeten omhoog

Updated on:
Commentaar
Retail
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Pepsi cola, Lay’s chips en Quaker ontbijtgranen worden duurder. Voedings- en drankenconcern PepsiCo gaat de inflatie doorrekenen in de productprijzen. Een logisch verhaal, lijkt het. En toch blijft dit nieuws hangen bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Verwerkers zullen voor komend jaar hogere contractprijzen moeten afsluiten voor onder meer aardappelen omdat telers anders naar graan uitwijken. Graan is met noteringen tegen de € 250 per ton plotseling interessant. Maar ook het dure gas en transportkosten drijven de productiekosten op.

Het interessante is dat PepsiCo niet bang is dat een hogere winkelprijs de verkopen raakt. Een slimme marketing, efficiënter winkelschap en andere mix moet de consument verleiden.

Marktmacht

In andere schakels in de keten kijken ze jaloers naar de marktmacht voor dergelijke grote concerns. Dieper in die keten betaalt de glastuinder zich scheel aan de op hol geslagen gasprijs. Brandstof is peperduur. En dan hebben we het nog maar niet over gederfde opbrengsten als gevolg van een beroerd teeltjaar. Dit komt allemaal nog niet terug in hun opbrengstprijzen of verwerking. Voor een deel heeft dit ook te maken met de liberale import. Retailers en verwerkende industrie komen in de verleiding hun producten tegen lagere prijzen elders in te kopen.

De marktwerking komt niet in alle schakels van de keten overal evengoed uit de verf. Voor een gezonde keten zou dat wel moeten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur