Skip to content

Voorzitter Snoep Goed: ‘Meer bewustwording zorgt voor meer verantwoorde voeding’

Daan Schapendonk, voorzitter van Stichting Snoep Goed, kijkt tevreden terug op de nationale ‘Week van Snoep Goed’.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Daan Schapendonk, voorzitter van Stichting Snoep Goed en co-founder van Fruitfunk. - Foto: Stichting Snoep Goed premium

Daan Schapendonk, voorzitter van Stichting Snoep Goed en co-founder van Fruitfunk. - Foto: Stichting Snoep Goed

Daan Schapendonk, voorzitter van Stichting Snoep Goed, kijkt tevreden terug op de nationale ‘Week van Snoep Goed’, die vorige week is gehouden. In totaal hebben 25.000 consumenten deelgenomen. “We hopen dat de vraag naar verantwoorde voeding in de supermarkt toeneemt, zodat voedingsmiddelenbedrijven en retailers gestimuleerd worden om het aanbod verantwoorde producten verder uit te breiden”, aldus Schapendonk.

De nationale ‘Week van Snoep Goed’ is dit jaar voor de derde keer georganiseerd. “Het initiatief is vanuit één bedrijf vanuit een brainstormsessie, eigenlijk als een ludieke actie, ontstaan”, blikt Daan Schapendonk, voorzitter van Stichting Snoep Goed, terug. De achterliggende gedachte is echter heel serieus. “Als stichting vinden we dat er te weinig kennis is over gezonde voeding. Op de productverpakkingen staan vaak allerlei marketingtermen. De producten lijken daardoor heel verantwoord, maar als je op het ingrediëntenlijstje kijkt, zitten er vaak toch ongezonde ingrediënten tussen. Dat maakt het voor consumenten heel moeilijk om een goede keuze te maken. Wij vinden dat je de verantwoordelijkheid voor deze keuze niet alleen bij producenten of supermarkten kunt neerleggen, maar ook bij de consumenten zelf. Hiervoor hebben ze dan wel meer kennis nodig. Als die kennis er is, dan zal er meer vraag komen naar verantwoorde voeding en zullen er – als gevolg daarvan – ook meer verantwoorde producten op de markt komen.”
Op een heel laagdrempelige manier proberen de consument bewuster te maken
Met de ‘Week van Snoep Goed’ willen de initiatiefnemers de kennis over verantwoorde voeding vergroten en consumenten stimuleren om een week lang ongezonde tussendoortjes te laten staan. “Op een heel laagdrempelige manier proberen de consument bewuster te maken”, legt Schapendonk uit. “Als mensen zich hebben aangemeld, krijgen ze in aanloop naar de week enkele e-mails met tips om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Verder sturen we hen een compleet magazine over gezonde voeding met dit jaar bijvoorbeeld een artikel over de positieve en negatieve aspecten van suiker en allerlei smakelijke recepten.” Ook tijdens de week zelf ontvangen de deelnemers allerlei ondersteunende e-mails. “Zo willen we laten zien hoe makkelijk het is om een verandering door te voeren.”

Tevreden over verloop week

De voorzitter is heel tevreden over het verloop van de week. “Dit jaar hebben 25.000 consumenten meegedaan. Het leuke is dat veel mensen niet alleen deze ene week proberen gezondere keuzes te maken, maar ook de rest van het jaar.” Na afloop wordt de campagne geëvalueerd. “Veel consumenten nemen ook uit zichzelf contact met ons op, omdat ze het leuk vinden om hun ervaringen te delen. Daarnaast houden we onder meer een enquête onder de deelnemers en werken we samen met Markteffect, die de resultaten voor ons meet.”
In onze ogen is het belangrijk om samen echt impact te maken
Niet alleen het aantal deelnemers stijgt, ook steeds meer supermarkten pakken het initiatief op, merkt hij. “Er worden leuke acties op het gebied van verantwoorde producten opgezet. Zowel door supermarkten die partner van ons zijn als door winkels die dat niet zijn. Daar zijn we heel blij mee. Alleen met voldoende draagvlak kunnen we ons event echt op de kaart zetten. Vorig jaar, na de tweede editie van Week van Snoep Goed, gaf bijna 80% van de deelnemers aan bewuster te zijn van zijn/haar eigen snackgedrag. Daarnaast is 65% meer groente en fruit gaan eten. Dat zijn prachtige resultaten.” Inmiddels heeft de stichting ongeveer twintig partners. “Samen met hen kunnen we het bereik vergroten. Eerst zochten we naar bedrijven met dezelfde ambitie, die producten leveren aan de supermarktbranche. Inmiddels melden zich ook partners aan die wel dezelfde doelen hebben, maar geen specifieke producten maken. Natuurlijk zijn sommige bedrijven concurrenten van elkaar, maar in onze ogen is het veel belangrijker om samen echt impact te maken.” Lees verder onder foto {{foto,2}}

Fruitfunk voor gezonder snoepschap

Voor veel kleine bedrijven, die verantwoorde voedingsmiddelen produceren, is het lastig om binnen te komen in de retail, weet Schapendonk uit ervaring. “Acht jaar geleden ben ik gestart met Fruitfunk vanuit mijn ambitie om het snoepschap gezonder te maken. Met Fruitfunk maken we namelijk snoepjes op basis van fruit. Ik ben bij veel supermarkten langs gegaan om hen te vertellen over mijn drive. Waarom ik vind dat er meer verantwoorde producten In het schap moeten komen.” Dat heeft hem veel tijd en moeite gekost. ‘”Het is heel hard werken, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Inmiddels worden mijn producten in 25 verschillende landen afgenomen en blijft de rotatie in de supermarkten toenemen.”
Ook huismerken die inspelen op gezonde voeding ontbreken nog
Schapendonk vindt het belangrijk dat ook retailers hun verantwoordelijkheid nemen om het schap gezonder te maken. “Ze kunnen zelf actief een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door een klein assortiment verantwoorde producten op te nemen en dit actief te promoten. Als ze vervolgens merken dat de vraag op gang komt, dan kunnen ze het aanbod langzaam uitbreiden. Ook huismerken die inspelen op gezonde voeding ontbreken nog.” De stichting heeft de ambitie om nog veel verder te groeien. “We zijn momenteel druk bezig met sponsoring en subsidies, zodat we ons initiatief verder uit kunnen breiden. Als we kijken naar de angstaanjagende cijfers over de kilo’s toegevoegde suikers die jaarlijks worden gegeten en de enorme toename in obesitas en diabetes type 2 onder de Nederlandse bevolking, blijkt des te meer dat een verandering in het voedingspatroon nodig is.” Schapendonk hoopt dat de landelijke bekendheid verder wordt uitgebreid. “Op die manier hopen we zoveel mogelijk consumenten te overtuigen om gezond te eten en te leven. Dat is onze missie.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur