Een RMO van Vreugdenhil haalt melk op bij een van de leveranciers. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Melkpoederproducent Vreugdenhil is druk bezig om het productieproces, dat veel energie kost, klimaatneutraal te maken. Het denkt daarvoor tot 2050 nodig te hebben.
Vreugdenhil Dairy Foods wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn in de gehele zuivelketen. Dit stelt het bedrijf in het duurzaamheidsverslag 2020.
In het voorbij jaar zijn daartoe al diverse stappen gezet, zo meldt de onderneming. Goed 91% van de melkveehouders doet aan weidegang. Meer dan 90% van de melkveehouders deed mee aan het duurzaamheidsprogramma, de CO2-uitstoot van het melktransport is verder verlaagd en de daken van de productielocaties in Barneveld en Scharsterbrug zijn het afgelopen jaar voorzien van zonnepanelen.
Energieverbruik omlaag
In 2025 moet al het verpakkingsmateriaal zijn verduurzaamd. Bij de productie is er nog werk aan de winkel. Met name het energieverbruik moet nog omlaag. Het doel van 30% energiereductie ten opzichte van 2005 bleek in 2020 niet haalbaar. De in 2020 aangemaakte producten leidden tot een hoger energieverbruik. Dat komt bijvoorbeeld doordat bij sommige producten vaker moet worden gereinigd of productwissels nodig zijn, voert Vreugdenhil aan. Dit jaar wordt met hernieuwde inzet geprobeerd het doel van 30% reductie ten opzichte van 2005 te behalen.
Ambitieus duurzaamheidsbeleid
In Gorinchem is het energieverbruik alvast verlaagd met 2,6% per ton product ten opzichte van 2019. In Barneveld zijn onder meer oude compressoren vervangen, waardoor 40% energiereductie werd behaald. Mede dankzij de zonnepanelen en de komst van warmtepompen wordt al bijna klimaatneutraal gewerkt. In Scharsterbrug daalde het energieverbruik per ton product met 4,2% ten opzichte van 2019. Het kantoor in Nijkerk is sinds 2019 klimaatneutraal.
“Met ons ambitieuze duurzaamheidsbeleid nemen we verantwoordelijkheid. Het afgelopen jaar zijn de eerste stappen gezet op weg naar de nieuwe duurzaamheidsstrategie. Hiervoor benaderden we 250 stakeholders met de vraag welke duurzaamheidsthema’s voor hun belangrijk zijn. Volgend jaar delen we de uitkomst van deze materialiteitsanalyse, met daaraan gekoppeld onze herziene strategie voor 2022-‘26. Onze ambitie is inmiddels opnieuw geformuleerd: in 2050 willen we CO2-neutraal zijn in de gehele keten, van gras tot glas”, aldus CEO Albert de Groot.