Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft supermarktketen Albert Heijn aangesproken op het gebruik van voedselkeuzelogo Nutri-Score.
Het logo, dat klanten moeten helpen om een gezondere keuze binnen productgroepen te maken, wordt ergens in de komende maanden officieel ingevoerd. Eerst moet het Europese logo worden toegespitst op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Tot die tijd zijn pilots met Nutri-Score geoorloofd. Dat doen verschillende supermarkten en ook merken als HAK zijn er volop mee bezig.
Enthousiasme gedempt
Hoewel het ministerie flexibel is in de duur en omvang van de pilots, is het niet de bedoeling dat ze bij consumenten het beeld oproepen dat het logo al landelijk is ingevoerd. Daarom wordt het enthousiasme van AH, dat volgens VWS te ver ging in het gebruik van Nutri-Score, wat gedempt.
In januari zocht AH brede publiciteit met het gekleurde voedselkeuzelogo in onder andere reclamefolders en tv-commercials, geeft het ministerie aan. VWS heeft de retailer hierop aangesproken en de reclame-uitingen zijn kort daarop gestopt. âVWS heeft de kwestie ook besproken in een breed overleg met allerlei betrokken partijenâ, zegt een woordvoerder van het ministerie. âWe hebben nadrukkelijk alle betrokken partijen opgeroepen de gemaakte afspraken te respecteren over het oefenen met en communiceren over Nutri-Score.â
Wij zien dit systeem als een goede manier klanten te helpen bij het maken van een gezondere keuze binnen dezelfde of een soortgelijke productgroep
Volgens AH gaat het alleen om een tijdelijke tag-on (kort extra stukje) over Nutri-Score bij een tv-commercial over een gezondere leefstijl. Nutri-Score wordt nu nog steeds getoond bij producten in communicatie, bijvoorbeeld in de Bonusfolder. âWat ons betreft was dat goed afgestemdâ, zegt een AH-woordvoerder, die uitlegt waarom de supermarkt Nutri-Score graag gebruikt.
âWij zien dit systeem als een goede manier klanten te helpen bij het maken van een gezondere keuze binnen dezelfde of een soortgelijke productgroep. We hebben gezien dat het bij ons zusterbedrijf in België, Delhaize, mooie resultaten oplevert en het past in onze missie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Daarom hebben wij ons de afgelopen tijd met pilots voorbereid op de introductie van Nutri-Score.â
Positieve reacties van AH-klanten
Sinds januari is de Nutri-Score van eigen-merkproducten zichtbaar op elektronische prijskaartjes in de AH-winkels. Ook staat het voedselkeuzelogo bij producten in de app en op de website. âDit is ook met VWS besproken. Klanten reageren positief op Nutri-Score. Het aantal keren dat het zoekfilter voor Nutri-Score wordt gebruikt, stijgt flink en we zien ook een verschuiving in de keuze die klanten maken van bijvoorbeeld producten met C/D-score naar A/B-score.â
VWS beaamt dat de zogenoemde onderzoekpilots die supermarkten op beperkte schaal mogen uitvoeren, worden gebruikt voor de voorbereiding van de invoering van het logo. De resultaten hiervan worden met VWS gedeeld. âDie bieden ons inzicht in hoe het logo in praktijk werkt en wordt gebruiktâ, schetst de VWS-woordvoerder. âDat kan ons helpen bij de landelijke lancering van het logo.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij