Skip to content

Waar blijft de plant in plantaardig?

De marktomstandigheden tonen aan dat producenten van plantaardige vleesvervangers hun strategie moeten herijken.

Updated on:
Column
Innovatie
Producenten van vleesvervangers hebben vooral geprobeerd hun producten zo veel mogelijk op vlees te laten lijken.  - Foto: Canva/Pineapple Studio

Producenten van vleesvervangers hebben vooral geprobeerd hun producten zo veel mogelijk op vlees te laten lijken. - Foto: Canva/Pineapple Studio

Plantaardige vleesvervangers hebben de afgelopen jaren met succes een basis gelegd voor verdere groei en daar doet de terugval in omzet van de afgelopen periode niets aan af.

De marktomstandigheden tonen wel aan dat producenten van vleesvervangers hun strategie moeten herijken.

De markt blijft kansrijk, omdat de beweegredenen van consumenten om te kiezen voor plantaardige producten niet zijn veranderd. Consumenten zoeken naar gezondere, duurzamere producten en diervriendelijkheid speelt hierin een belangrijke rol. Maar uiteindelijk is smaak de allerbelangrijkste motivatie. Is een product niet lekker, dan is de kans klein dat de consument het een volgende keer weer koopt. Daar schort het momenteel aan, de herhalingsaankopen vallen tegen.

Vlees nabootsen

Producenten van vleesvervangers hebben vooral geprobeerd hun producten zo veel mogelijk op vlees te laten lijken. Om de smaak en textuur van vlees na te bootsen, worden steeds meer ingrediënten gebruikt en toegevoegd. Dit soort sterk bewerkte voeding sluit niet aan bij de zoektocht van de consument naar een gezonder product. Dat terwijl planten juist extra gezondheidsvoordelen hebben, zoals vezels voor een betere darmwerking. Het wijzen op de nadelen van vlees, is niet genoeg om structurele groei te realiseren en ook op zichzelf verkoopt duurzaamheid onvoldoende.

De belangrijkste lessen: stem productontwikkeling en de bijbehorende marketing beter af op de veranderende wensen van de consument en vergeet de plantaardige achtergrond niet. Er moet meer aandacht gegeven worden aan smaak, maar ook aan de prijs, ingrediënten, gezondheid en variatie.

Lees ook: Rabo: nieuwe generatie vleesvervangers gericht op consument

Consolidatie verwacht

Dit gaat niet iedere producent voor elkaar krijgen. De afgelopen jaren hebben we een enorme groei gezien van het aantal bedrijven actief in vleesvervangers. De consument ziet door de bomen het spreekwoordelijke voedselbos niet meer en veel bedrijven ontberen schaal en innovatiekracht om door te gaan.

Daarom verwachten we een verdere consolidatie van bedrijven, merken en productiecapaciteit. Dit zal tot een eenvoudiger en meer overzichtelijk assortiment leiden en ook dat helpt de consument. Voor producenten blijft er zo voldoende kans om consumenten te verleiden met smakelijke producten, gemaakt van natuurlijke en gezondere ingrediënten.

Snel delen

Afbeelding
Martijn Rol

Sectormanager Food bij Rabobank