Skip to content

Waarom nemen supermarkten verlies op biologische producten?

Uit de Agro-Nutri Monitor blijkt dat supermarkten een negatieve nettomarge nemen op varkensvlees en biologisch. Waarom nemen supermarkten dit verlies voor lief?

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Consumenten kunnen speciaal voor het aanbod biologisch naar de supermarkt komen en dan ook andere boodschappen doen.  - Foto: Koos Groenewold premium

Consumenten kunnen speciaal voor het aanbod biologisch naar de supermarkt komen en dan ook andere boodschappen doen. - Foto: Koos Groenewold

Supermarkten lijden verlies op de verkoop van varkensvlees en enkele biologische producten. Uit de Agro-Nutri Monitor blijkt dat supermarkten een negatieve nettomarge van -4% nemen op varkensvlees. Op biologisch is het verlies nog groter. Waarom nemen supermarkten dit verlies voor lief?

Uit de Agro-Nutrimonitor 2022 blijkt dat supermarkten een negatieve nettomarge nemen op varkensvlees en verschillende biologische producten. Voor biologisch varkensvlees nemen de retailers een nettoverlies van -13%.

Elkaar beconcurreren of om onderscheidend te zijn op één product

Retailer-deskundige Erik Hemmes zegt dat dit te verklaren valt doordat supermarkten producten indelen op categorieën. “In een supermarkten staan gemiddeld zestig categorieën, die ook weer onder te verdelen zijn in subcategorieën. De marges in de hoofdcategorieën fluctueren van 4,5% voor postzegels, loterijen en dergelijken tot 43% voor vleeswaren. Waar ze aan de ene kant verliezen, maken ze dat met een andere categorie goed.” Supermarkten kunnen een negatieve marges accepteren om elkaar te beconcurreren, legt hij uit. Daarnaast nemen supers een min-marge op een productgroep om onderscheidend te zijn. Consumenten kunnen bijvoorbeeld speciaal voor het aanbod biologische zuivel naar de supermarkt komen en dan ook andere boodschappen doen. Hemmes: “Voor supermarkten geldt uiteindelijk het totale mandje dat de klant koopt.”

Hoge dervingskosten bij biologisch

Uit de Agro-Nutri Monitor blijkt dat ook supermarkten genoegen nemen met lagere nettomarges op biologische producten. Supermarkten hebben 7% tot 15% lagere marges op biologische producten vergeleken met gangbare producten. De prijzen van biologisch liggen over het algemeen 30% hoger dan bij gangbaar. De negatieve marges zijn volgens de supermarktdeskundige te verklaren. “Dit heeft vooral te maken met de extra kosten van derving, een lagere omloopsnelheid en lagere efficiëntie in distributie. Daarnaast spelen ook de inkoop- en verkoopkosten een rol”, legt Hemmes uit.
Door de verlieslijdende producten aan te bieden, wordt het gehele assortiment aantrekkelijker
De inkoopkosten en derving zijn hoger bij biologisch. Daar bovenop geldt dat biologisch vaak in lagere volumes wordt verkocht. Hierdoor zijn de overheadkosten (kosten die gemaakt worden om de onderneming draaiende te houden) per eenheid hoger. Volgens de onderzoekers van Wageningen Economic Research worden de negatieve marges geaccepteerd omdat zij een positief resultaatdoelstelling hanteren voor het hele assortiment. Door de verlieslijdende producten aan te bieden, wordt het gehele assortiment aantrekkelijker.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur