In het onderzoek zijn de kant-en-klaarmaaltijden verder onderverdeeld in de keukens Oosters, Hollands en Italiaans en productsoorten maaltijdsalades en verse pizza's. Foto: ANP
In dit artikel
Uit onderzoek uitgevoerd door Wakker Dier komt dat 95% van de kant-en-klaarmaaltijden bij 10 supermarktketens dierlijke ingrediënten bevatten. Dekamarkt, Vomar en Hoogvliet hebben alleen kant-en-klaarmaaltijden met dierlijke ingrediënten.
De dierenrechtenorganisatie bekeek het aanbod van 850 kant-en-klaarmaaltijden bij de supermarkten online. 82% van de kant-en-klaarmaaltijden bevat vlees en vis, terwijl 18% vega(n) is, waarvan 4% volledig plantaardig. Hoewel Albert Heijn het grootste aandeel en aantal plantaardige kant-en-klaarmaaltijden biedt, bevat nog 9 van de 10 maaltijden dierlijke ingrediënten. Hoogvliet heeft het grootste aandeel maaltijden met vlees-en vis, namelijk 92%.
Italiaanse maaltijden het vaakst vegetarisch
In het onderzoek zijn de kant-en-klaarmaaltijden verder onderverdeeld in de keukens Oosters, Hollands en Italiaans en productsoorten maaltijdsalades en verse pizza’s. De Italiaanse keuken spant de kroon onder de kant-en-klaarmaaltijden wat betreft maaltijden zonder dierlijke ingrediënten. Bij Albert Heijn is maar liefst 46% van de Italiaanse kant-en-klaarmaaltijden vega(n). Jumbo biedt de meeste vega maaltijdsalades. Hoewel de Hoogvliet alleen maar kant-en-klaarmaaltijden met dierlijke ingrediënten aanbiedt, is maar liefst 100% van de verse pizza’s vegetarisch.
Weinig vleesvervangers in kant-en-klaarmaaltijden
Slechts 1% van de kant-en-klaarmaaltijden bevat vleesvervangers. Volgens de dierrechtenorganisatie een gemiste kans om de grootste categorieën binnen de kant-en-klaarmaaltijden, Hollands en Oosters, vegetarisch te maken. Nu zijn er vegetarische Hollandse maaltijden, zoals een stamppot, maar dan zonder worst, die dus een eiwitcomponent missen.
Lees ook: Wakker Dier: groei in aantal vega-aanbiedingen stagneert
Groeikansen in plantaardig gemak
De dierenrechtenorganisatie signaleert dat de vraag naar gemaksproducten groeit en wil een groter aanbod in plantaardige kant-en-klaarmaaltijden. Supermarkten weten een flinke omzetgroei te realiseren op het gebied van kant-en-klaar: van €641 miljoen in 2022 naar €677 miljoen in 2023. “Het wordt de consument die voor gemak gaat wel erg moeilijk gemaakt om te kiezen voor een maaltijd zonder dieren,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. “Kant-en-klaarmaaltijden zijn bij uitstek geschikt om plantaardig eten makkelijker te maken. Hier liggen dus nog volop kansen.”