Foto: ANP
In dit artikel
Het aandeel aanbiedingen van vlees en vleeswaren zonder dierwelzijnskeurmerk in supermarkten is afgelopen jaar gelijk gebleven.
Het aandeel was, net als in 2019, 51%. Dat stelt Wakker Dier naar aanleiding van haar foldermonitor waarin het de vleesaanbiedingen uit folders van Nederlandse supermarktketens registreert. Wakker Dier noemt de vlees- en vleeswarenaanbiedingen zonder onafhankelijk keurmerk zoals Beter Leven en Biologisch ‘kiloknallers’.
Verchillende kip-concepten
Opgemerkt moet worden is dat verschillende kip-concepten die de laatste jaren zijn ontwikkeld, zoals ‘nieuwe standaardkip’ en ‘kip met pluimgarantie’ door Wakker Dier worden meegeteld als ‘kiloknaller’, omdat het welzijnsniveau onder het niveau van één Beter Leven-ster ligt.
Supermarktketens
Uit de monitor blijkt dat het aantal vleesaanbiedingen in 2020 is toegenomen. In totaal waren er ruim 18.600 aanbiedingen. Een jaar eerder waren dat er bijna 17.300 en in 2018 bijna 16.400. Supermarktketens Plus en Coop hadden het laagste percentage aanbiedingen zonder keurmerk (37% en 42% respectievelijk). Jumbo en Lidl hebben daarentegen het grootste aandeel met respectievelijk 64% en 62%.