Foto: ANP
Supermarkten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 6% meer aanbiedingen geplaatst met vleesproducten zonder dierwelzijnskeurmerk dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat meldt stichting Wakker Dier.
De toename wordt volgens de dierenrechtenorganisatie vooral veroorzaakt door meer aanbiedingen met keurmerkloze kip. Dat aanbod zou met 21% zijn gestegen. “Het lijkt erop dat supers de afnemende vraag naar vlees compenseren met extra veel kipstunts”, aldus campagneleider Anne Hilhorst.
Sinds 2015 is dit de eerste toename in het aantal aanbiedingen met vleesproducten zonder keurmerk, aldus de stichting. Daarentegen is het aantal aanbiedingen met vlees met keurmerk niet toegenomen.
Wakker Dier: meeste aanbiedingen merkloze kip bij Albert Heijn
Volgens Wakker Dier heeft supermarktconcern Albert Heijn de meeste aanbiedingen met keurmerkloze kip (136). Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2019 is dat een stijging van 54.
De dierenrechtenorganisatie volgt sinds 2010 de aanbiedingen met vleesproducten in de Nederlandse supermarkten.